Vanwaar komt de roest op het splinternieuwe kunstwerk op Gentse Korenmarkt?   

De Broche, een van de nieuwe kunstwerken op de Korenmarkt in Gent, vertoont roestlijnen. De oorzaak is nog niet helemaal duidelijk, maar de producent kijkt overtuigend naar de trams in de buurt. Bij De Lijn zijn ze nog niet zo stellig. "Er loopt een onderzoek."

De twee nieuwe kunstwerken op de Korenmarkt in Gent staan er nog maar twee maanden, maar de 20 meter hoge "Broche" van Ayçe Erkmen vertoont al roestlijnen. De stad Gent kon de oorzaak zelf niet achterhalen en nam contact op met de producent in Duitsland. "Die stuurde maandag twee ingenieurs ter plaatse", zegt schepen van Cultuur Annelies Storms (SP.A).

Externe oorzaak

Volgens de schepen waren de ingenieurs duidelijk: er is niets mis met het materiaal van het kunstwerk. "Een deel van de buis dat nog in het atelier lag, is onderzocht en daar blijkt niets mis mee te zijn. De oorzaak moet sowieso extern worden gezocht en daarvoor kijken de ingenieurs naar de trams (die daar vlak in de buurt rijden, nvdr.)."

Een deel van de buis dat nog in het atelier lag, is onderzocht en daar blijkt niets mis mee te zijn. 

Concreet zou het gaan om "vliegroest", kleine staaldeeltjes die kunnen vrijkomen wanneer de wielen van de tram de sporen raken. Die deeltjes worden dan door de lucht meegenomen en hechten zich vast aan andere metalen. "De ingenieurs hebben stalen genomen en die gaan ze nu in hun labo onderzoeken. Wellicht krijgen we binnen dit en twee weken een definitief rapport."

Industrie of treinen

Bij De Lijn bevestigen ze dat er momenteel een onderzoek loopt en dat ze ook meewerken. "Vliegroest is een gekend fenomeen. Het kan inderdaad vrijkomen bij de wrijving tussen de wielen van de tram en de sporen", zegt de woordvoerster van De Lijn Oost-Vlaanderen. "Maar het kan even goed komen van industrie, auto's, bussen of treinen. We wachten het resultaat van het onderzoek af."

Hoe dan ook lijkt de kans groot dat de trams een rol spelen, áls het hier effectief om vliegroest gaat. De Korenmarkt is al sinds 1997 autovrij en ook treinen of industrie zijn er niet meteen terug te vinden.  

Meest gelezen