Video player inladen...

Premier Michel rijdt eerste nieuwe Volvo van de band in Gent

Premier Charles Michel (MR) heeft in Gent de eerste nieuwe Volvo XC40 van de band gereden. Daarmee wil hij ook het belang van het nieuwe model voor de Gentse fabriek onderstrepen. De productie van de XC40 in België is voor hem een teken van vertrouwen in de toekomst. De bonden denken dat met het nieuwe model de 5.500 banen in het bedrijf behouden kunnen blijven.

De conservatieve Britse premier Margaret Thatcher was begin jaren tachtig kieskeuriger. Bij de presentatie van de eerste Austin Maestro in haar residentie in Downing Street in Londen stuurde ze de auto, die het British Leyland-concern moest redden, meteen weg. Ze wilde geen rode, maar een blauwe auto zien. Premier Michel reed in Gent gewoon een rode versie van de band, omdat dit toevallig de eerste was die is besteld door een Zweedse klant.

Michel noemt de nieuwe wagen “cruciaal voor de toekomst van dit bedrijf”. Volgens hem is de auto, die op een kleiner platform gebouwd wordt, een teken van vertrouwen van de Volvo-top in de fabriek in Gent. Producenten bouwen tegenwoordig meerdere modellen op basis van één platform, dus de komst van nog meer nieuwe modellen is daarom niet uitgesloten. “Ik ben optimistisch voor dit bedrijf”, aldus Michel. “Het is goed dat Volvo dit bedrijf perspectieven biedt.”

Behoud 5.500 banen

Volgens de premier is de XC40, een compacte vijfdeurs suv, ook een teken dat het economische beleid van zijn regering is aangeslagen. “Onze maatregelen werken en geven Volvo ook vertrouwen. Er zijn nieuwe jobs bijgekomen en ik denk dat deze investering van Volvo ook belangrijk is voor de jobs in dit bedrijf.”

De bonden denken ook dat de werkgelegenheid in Gent op termijn op peil kan blijven. Bij Volvo Cars in Gent werken nu ongeveer 5.500 mensen. Ook directeur Eric Van Landeghem van de Gentse fabriek is vol vertrouwen voor de toekomst. “We hebben met dit nieuwe model en platform zekerheid voor vijf tot zeven jaar. Wie kan dat tegenwoordig nog zeggen?”

Concurrentie China

Volvo gaat na 2020 alleen nog elektrische auto's bouwen. Daarnaast produceert Volvo ook al auto´s in China. Het van oorsprong Zweedse merk is tegenwoordig eigendom van het Chinese Geely-concern. Ondanks mogelijke concurrentie uit China denkt Van Landeghem dat zijn bedrijf “al ver is met het proces om klaar te zijn voor toekomst”.

Van de Volvo V60 zijn vanaf april dit jaar in Gent al hybride plug-in versies gebouwd, auto's die zowel een elektrische als een traditionele verbrandingsmotor hebben, die via een laadpaal zijn op te laden. “Daarmee zijn we de eerste autoproducent in België die al bezig was met elektrificatie. Dat heeft ons ook de kans gegeven onze mensen op te leiden, wat weer vertrouwen geeft”, aldus de Gentse Volvo-topman.

Meest gelezen