Belpop-kenner Jan Delvaux begint eigen uitgeverij

"Sylvain" heet de nieuwe uitgeverij van Jan Delvaux, de vermaarde Belpop-kenner. Delvaux vindt dat hij veel beter geplaatst is dan een gewone uitgever om boeken over muziek op de markt te brengen. Hij kent die niche als zijn binnenzak, hij weet waar het publiek zit.  

De uitgeverij van Jan Delvaux is genoemd naar Sylvain Tack, de beruchte muziekbusiness-zakenman achter de Suzy-wafels, radio Mi Amigo en Paul Severs. Tack begon met al die projecten omdat hij nergens elders zijn ei kon leggen. "Sylvain" dus. Jan Delvaux heeft al wat ervaring met boeken. Enkele jaren geleden schreef hij een naslagwerk over Rock Werchter. Zijn tweede boek is het onlangs verschenen "Belpop Bonanza", met 150 verhalen vol wist-je-datjes over pop en rock in ons land, tot 1995.   

Sylvain

En dat nieuwe boek is dus de eerste worp van uitgeverij "Sylvain". Gaat Delvaux daarmee Pieter Aspe, Marnix Peeters en Koen Van Wichelen achterna? "Niet helemaal", zegt Delvaux in ''De bende van Annemie" op Radio 1 , "zij doen het meer uit financieel ongenoegen, ik kies voor een eigen uitgeverij omdat ik mijn publiek veel beter ken dan welk traditioneel uitgeefhuis ook." Auteurs hebben verschillende angsten. De vrees voor het e-book is aan het wegebben, het elektronische boek breekt niet door. Tweede zorg is de ontlezing. Voor Delvaux ligt de oplossing in die gevallen niet meteen in een eigen uitgeverij, maar in een betere omkadering van talent, een sterkere begeleiding van schrijvers.    

Voor mensen die een eigen uitgeverij beginnen, een literaire of muzikale, dat maakt weinig verschil, is de distributie het grote probleem. Bij Delvaux ligt dat anders. Hij bereikt lezers en kopers op zijn Belpop-theatershows. Daar hoort nu al een cd bij, een boek is een extra bonus. Promotie gebeurt onder meer via de televisieversie van "Bonanza Belpop" op Canvas.  "En als schrijver beslis ik zelf over de carrière van het boek, de eventuele herdrukken en de verramsjing", zegt Delvaux.   

Het meest frustrerende wat een schrijver kan ervaren, is het einde van de levensloop van een boek, of de dag dat het werk in de ramsj terechtkomt.  

"Het boek "Belpop Bonanza" is de neef of de zus van de theatershow en de televisiereeks. Dat is ideaal voor die niche van enkele duizenden geïnteresseerden. Muziekboeken zijn schaars, buiten af en toe een biografie verschijnt er weinig bij traditionele uitgevers. Maar ik weet waar het publiek zit, waarom zou ik een omweg maken?"vraagt Delvaux zich af.  

Meest gelezen