Goedele Wachters en Maarten Vangramberen gaan op bezoek bij “De Warmste Week”-vzw’s

Journaalanker Goedele Wachters en sportanker Maarten
Vangramberen trekken de komende drie weken door Vlaanderen voor “De Warmste Week”. Ze gaan op bezoek bij verschillende vzw’s voor wie de solidariteitsactie van de VRT het verschil maakt in hun dagelijkse werking. Want de maatschappelijke impact van De Warmste Week is bijzonder groot, zeker voor kleinere organisaties.

Wachters (42) en Vangramberen (39) zullen als gezichten vanuit de VRT-nieuwsdienst zes vzw’s bezoeken die meedoen aan De Warmste Week. Via die solidariteitsactie halen sommige organisaties een aanzienlijk deel van hun werkingsmiddelen op. Voor kleinere vzw’s maken die giften soms een cruciaal verschil in de dagelijkse werking, zeker als ze niet kunnen rekenen op subsidies. Of een bepaald project gerealiseerd kan worden, en of er bijvoorbeeld een vaste medewerker kan worden aangeworven, hangt soms louter af van de opbrengst van de Warmste Week. In totaal zijn er dit jaar opnieuw meer dan 1.000 vzw’s  en duizenden acties geregistreerd, en dat aantal tikt nog aan.

Niet enkel de opbrengst van Music for Life is belangrijk, ook de naamsbekendheid en sensibilisering is voor vzw's onbetaalbaar.

Jan Van Biesen, nethoofd Studio Brussel

 “Intussen is het concept van onze solidariteits- en sensibiliseringscampagne bekend in Vlaanderen, en willen vzw’s echt deel uitmaken van ons verhaal. Zoveel Vlaamse vzw’s krijgen tijdens De Warmste week de aandacht en de steun die ze verdienen voor het straffe werk dat zij het hele jaar door verzetten. Music For Life maakt zowel voor de grote als de kleine vzw’s op korte én lange termijn een verschil. Dankzij het financiële duwtje in de rug, maar vooral de sensibilisering voor hun specifieke thema én de naambekendheid is onbetaalbaar”, zegt Jan Van Biesen, nethoofd van Studio Brussel.

We ruilen onze vertrouwde journaalstudio in voor warme mensen bij mooie goede doelen

Goedele Wachters

Wachters en Vangramberen gaan de komende drie weken dus zelf eens polsen bij enkele deelnemende vzw’s naar de maatschappelijke impact van De Warmste Week. Zowel online, als op radio en televisie zullen zij hiervan verslag uitbrengen.

“Al van bij de eerste editie in 2006 was ik grote fan van Music for Life, een evenement dat in de donkerste dagen van het jaar goede muziek met heerlijke menselijke warmte combineert”, zegt Wachters. “Het groeiparcours sinds die eerste editie is ongelofelijk: werkelijk heel Vlaanderen schiet nu in actie, voor heel veel verschillende goeie doelen. Ik wil wel eens met mijn eigen ogen zien wat De Warmste Week voor die ruim 1.000 vzw’s in de praktijk betekent. Ik kijk ernaar uit om onze vertrouwde journaalstudio even te verlaten, op zoek naar warme mensen en mooie goede doelen.”

We willen iedereen die zich inzet, en vooral het resultaat van die warme acties, een gezicht geven.

Maarten Vangramberen

“Vanuit de journaalstudio lijkt de hele wereld bij momenten nogal hard en kil”, vindt Vangramberen. “Maar onder het geweld en de ellende zit een warme onderlaag van mensen die zich belangeloos inzetten voor mekaar. Met de kerstdagen zijn we sowieso allemaal wat milder en Music For Life heeft daar de laatste jaren een tsunami van solidariteit bovenop gedaan. Intussen is iedereen in mijn nabije omgeving wel betrokken bij één of andere actie voor een goed doel van De Warmste Week. We willen al die mensen, en vooral het resultaat van hun warme inzet, een gezicht geven.”   

Recordopbrengst in 2016

Vorig jaar brak De Warmste Week met een opbrengst van 7.802.913 euro alle records. Toen werden er in totaal 6.195 acties georganiseerd voor 1.311 goede doelen. Het geld wordt ingezameld en verdeeld door de Koning Boudewijnstichting, die het “iedereen zorgt voor iedereen”-principe de voorbije jaren sterk heeft zien groeien.

"De Warmste Week toont hoe dankbaar Vlaanderen is voor het belangrijke werk dat goede doelen verrichten. Dat geeft een enorme boost aan de mensen die zich elke dag professioneel of vrijwillig inzetten voor die organisaties. Het is het mooiste kerstcadeau dat Vlaanderen hen kan geven”, zegt Gerrit Rauws van de Koning Boudewijnstichting.

“De Warmste Week”, met VRT NWS-gezichten Goedele Wachters en Maarten Vangramberen, de komende drie weken op vrtnws.be, in “Het journaal” en op Radio 1.

Video player inladen ...