Video player inladen ...

Met de elektrische auto raak je niet altijd even ver als producenten beloven

Consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft drie elektrische automodellen getest op hun rijbereik. De resultaten tonen aan dat producenten niet altijd even eerlijk zijn in hun communicatie.  

De auto's die Test-Aankoop getest heeft, zijn de Nissan Leaf, de Renault ZOE, en de Opel Ampera-e. Drie modellen die volgens Test-Aankoop met hun prijs (tussen 24.750 en 40.995 euro) tot de categorie "betaalbare" elektrische auto's horen.  De batterijcapaciteit van de modellen bedraagt respectievelijk 30, 41 en 60 kWh, wat overeenkomt met een rijbereik van 250 kilometer voor de Nissan, 400 kilometer voor de Renault en 520 kilometer voor de Opel. Dat rijbereik is tenminste wat de producenten in hun communicatie beweren.

De ene test is de andere niet...

Test-Aankoop heeft achterhaald dat die communicatie misleidend is. Het rijbereik dat de producenten vermelden, is gemeten met de gestandaardiseerde New European Driving Cycle (NEDC) meetmethode. Bij de NEDC wordt de wagen op de rollenbank geplaatst, zonder passagiers en zonder bagage in de koffer. Ook blijven de lichten, de airco en de radio uit. De meting gebeurt met andere woorden in een laboratoriumsituatie, waar de werkelijkheid anders is dan op de rijweg in het verkeer.

Test-Aankoop heeft de 3 modellen aan een eigen test onderworpen, op de rijweg in het verkeer. De auto's hadden elk een bestuurder, een volwassen passagier en 2 kinderen aan boord, elk van hetzelfde gewicht. De auto's moesten in konvooi 3 keer een stadsparcours afleggen en ook een traject op grote wegen en snelwegen volgen. In totaal moesten ze elk 124 kilometer afleggen. Ze vertrokken met een volle batterij (voorzien van een geijkte teller) die na de testrit opnieuw werd opgeladen.      

... en leidt tot andere resultaten

Bij dat opladen kwam aan het licht dat de auto's meer elektriciteit verbruikt hadden dan de producenten hadden voorgespiegeld:

De 3 modellen behaalden in de test van Test-Aankoop dus maar 57 tot 59 procent van hun officieel gecommuniceerde rijbereik.

Autoproducenten doen aan bedrieglijke productinformatie en verschuilen zich achter een meetmethode die Europa hen oplegt

Test-Aankoop

Test-Aankoop betreurt dat autoproducenten aan "bedrieglijke productinformatie" doen, en dat ze zich verschuilen achter de NEDC-meetmethode die Europa hen oplegt. De consumentenorganisatie juicht toe dat de gewraakte NEDC vervangen zal worden door de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) die meer realistische resultaten zou opleveren. Al blijft het een laboratoriumtest.