AFP or licensors

Febiac: "Ook rijstijl erg bepalend voor verbruik elektrische wagens"

Febiac, de federatie van autoconstructeurs, is niet verbaasd over het onderzoek van Test-Aankoop. Daaruit blijkt dat u met een elektrische wagen niet altijd even ver kan rijden als de producent belooft. "De constructeurs zijn gebonden aan een officiële testcyclus", zegt Joost Kaesemans van Febiac. "Daarnaast zijn ook je rijstijl en de verkeersomstandigheden bepalend."

De test die tot september van dit jaar gebruikt werd, heeft zeker zijn beperkingen, zegt Kaesemans. "De huidige is veel dynamischer en omvat ook onder meer een testrit op de openbare weg. Ik ben veel meer geïnteresseerd in de resultaten van die test bij elektrische voertuigen."

Mensen moeten zich informeren over het realistisch te verwachten energieverbruik, zegt Kaesemans. "Het is ook belangrijk om te weten hoe je zelf aan die autonomie kan sleutelen. Als de test gebeurt bij 22 graden en je rijdt in frisse omstandigheden, moet je niet lang zoeken naar een verklaring voor het verschil tussen het officiële en reële verbruik. Elektrische verwarming in een elektrisch voertuig is een energievreter. "

Het is jammer dat de elektrische wagens door dit onderzoek afgekraakt worden. Voor veel mensen zijn ze perfect bruikbaar voor hun dagelijkse verplaatsingen.

Febiac

Autoconstructeurs zijn gebonden aan een officiële testcyclus. Daarnaast willen ze natuurlijk zo goed mogelijk uit die test komen, geeft Kaesemans toe. "Dat is bepalend voor het commerciële succes van je voertuig. Maar er worden in de showroom voldoende waarschuwingen gegeven."

"Test-Aankoop zou beter tips geven over hoe je zuinig elektrisch kan rijden. Want om impact te hebben op het klimaat, zullen we meer elektrisch moeten rijden. Het is jammer dat de elektrische wagens door dit onderzoek afgekraakt worden. Voor veel mensen zijn ze perfect bruikbaar voor hun dagelijkse verplaatsingen."