Negatief mobiliteitsadvies is mokerslag voor Eurostadion

Bouwheer Ghelamco heeft vandaag een nieuwe tegenslag te verwerken gekregen in zijn bouwplannen voor het Eurostadion. Het departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid geeft een negatief advies voor de omgevingsvergunning voor het Eurostadion. Gezien het belang van de mobiliteit in dit dossier, lijkt het Eurostadion verder weg dan ooit en daarmee ook de kans dat Brussel de openingsmatch zal mogen organiseren van het EK 2020.

Eerst even duiden: Ghelamco heeft die omgevingsvergunning nodig om het Eurostadion te mogen bouwen. Da's een nieuwe vergunning die de Vlaamse Overheid in het leven riep om in Vlaanderen grote projecten niet te laten verzanden in allerlei kleinere vergunningsaanvragen bij verschillende instanties.  Nu ligt de beslissing of er al dan niet een vergunning wordt afgeleverd bij één instantie, in casu de Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege.

Vooraleer Schauvliege de omgevingsvergunning (al dan niet) aflevert, laat ze zich adviseren door verschillende instanties. De gemeente Grimbergen is bijvoorbeeld één van die instanties en die sprak zich vorige week al negatief uit. En nu is dat ook het geval voor een andere instantie: het departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid. 

Inhoudelijke bezwaren

Terwijl het bij de gemeente Grimbergen vooral ging om een vormelijk probleem - namelijk een nog steeds niet afgeschafte buurtweg - is het advies van Mobiliteit en Openbare Werken een veel pijnlijker element in de bouwplannen van Ghelamco. Want hier wordt er inhoudelijk bezwaar gemaakt. Het advies heeft het over een "onduidelijke oppervlaktebeschrijving van de projecten en hun functies", "geen correct gebruik van cijfers" en "het ontbreken van een uitgebouwd locatieonderzoek". Bovendien wordt er sterk getwijfeld aan het verkeersmodel dat Ghelamco uittekende en dat stelt dat het Eurostadion amper een impact op het verkeer zou hebben.

Vlaams minister Schauvliege beslist autonoom over de omgevingsvergunning. Ze heeft tot eind januari 2018 de tijd om te beslissen of ze een omgevingsvergunning aflevert en ze kan in principe alle adviezen naast zich neerleggen. Maar of ze dat met dit advies zal doen, valt toch te betwijfelen, want de mobiliteit is in dit dossier - zo dicht bij de nu al oververzadigde Brusselse Ring - sowieso de meest gevoelige kwestie. 

Krijgt Brussel nog een kans van de UEFA?

De hamvraag is wat de UEFA gaat doen met dit nieuwe element. Brussel wil in 2020 graag gastheer zijn voor vier wedstrijden van het Europees Kampioenschap voetbal, waaronder de openingswedstrijd, maar heeft op dit moment geen stadion dat aan de UEFA-normen voldoet. Op 7 december beslist de Europese voetbalbond of ze nog even geduld wil hebben en Brussel nog in aanmerking neemt als één van de 13 gaststeden voor het EK 2020. (Want eigenlijk is Brussel nu al rijkelijk laat...) Op 10 november vond een technische audit plaats bij bouwheer Ghelamco waaruit UEFA leerde dat Ghelamco het Eurostadion op tijd gebouwd krijgt, maar de grote hamvraag is of Ghelamco wel een vergunning zal krijgen om te bouwen. 

Na dit negatief advies is dat wat minder waarschijnlijk geworden en dat is natuurlijk koren op de molen van de steden die op de loer liggen (en flink lobbyen) om Brussel te vervangen. Vooral Cardiff en Stockholm tonen zich achter de schermen zeer gemotiveerd om over te nemen. 

Brussel heeft één groot voordeel: nu de UEFA beslist heeft dat het EK 2020 in 13 verschillende steden wordt gespeeld (naast Brussel zijn er ook nog München, Glasgow, Amsterdam, Rome, Sint-Petersburg, Londen, Dublin, Kopenhagen, Bakoe, Bilbao, Boedapest en Boekarest) heeft Brussel een grote symboolwaarde voor de Europese voetbalbond. Als dit toernooi niet zou kunnen starten in de Europese hoofdstad, dan is dat toch een gemiste kans. 

Bovendien wil de UEFA het Belgische voetbal, dat al veel langer kreunt onder een gebrekkige infrastructuur, graag een duwtje in de rug geven met een openingswedstrijd in een nieuw stadion. En daarnaast is er natuurlijk nog het "nu of nooit"-gevoel: als het nu niet gebeurt, dan is de kans klein dat er in de eerste tien jaar nog een nieuw stadion komt in de hoofdstad. 

Kortom, het kan nog alle kanten uit. De meest waarschijnlijke optie is dat de UEFA wacht tot eind januari. Dan is het sowieso D-day. Als er dan geen omgevingsvergunning is, dan trekt de UEFA sowieso de stekker uit Brussel als gaststad voor het EK.

Zes extra weken dus...Dat zouden de UEFA bonzen de Europese hoofdstad wel nog moeten gunnen. Maar of dat zal helpen om Brussel in het zadel te houden? Minister Joke Schauvliege zal die vraag eind januari beantwoorden.