Video player inladen ...

Wat weten we tot nog toe over het dodelijk treinongeval in Morlanwelz?

Er blijft veel onduidelijk over het dodelijk treinongeval gisteren in Morlanwelz, in de provincie Henegouwen. Wat zijn we wel al zeker? Lees hieronder een chronologisch overzicht.

Maandag 27/11 - 07.26 uur

Op de spoorlijn tussen Bergen en Charleroi, ter hoogte van een overweg in Morlanwelz, gebeurt er een ongeval. Een trein rijdt een auto aan en die vliegt in brand. De brandweer komt ter plaatse en blust het brandend voertuig. Er vallen geen gewonden. De trein kan door de schade niet meer verder en moet worden getakeld. De spoorlijn wordt afgesloten.

Maandag 27/11 - namiddag en vooravond

Spoorarbeiders zijn de schade aan het spoor en een signalisatiekast aan het herstellen.

Maandag 27/11 - 20 uur

De trein die 's morgens betrokken was bij het ongeval op de overweg, wordt getakeld door een andere trein. Door een nog onbekende oorzaak raken de laatste drie wagons van de weggetakelde trein los en begint die -zonder iemand aan boord- vanzelf te rijden. De omgeving is heuvelachtig, dus de trein rolt verder.

De elektriciteit van de op hol geslagen trein wordt afgesloten, maar de trein stopt niet en rijdt in de richting van de arbeiders die aan het spoor aan het werken zijn. De trein rijdt op hen in. Er vallen twee doden en één zwaargewonde.

De trein rijdt verderop in Bracquegnies in op een stilstaande reizigerstrein. Daarin raken 5 mensen gewond: de treinbestuurder, de treinbegeleider en drie reizigers.

Maandag 27/11 - 's avonds en nacht van maandag op dinsdag

De top van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel, de NMBS, de plaatselijke burgemeester en brandweer houden een crisisvergadering. Ook bevoegd minister François Bellot is aanwezig.

Later geeft NMBS-topvrouw Sopfie Dutordoir een persconferentie, maar veel duidelijkheid komt er nog niet. Infrabel, de NMBS en het gerecht starten een onderzoek.

Dinsdag 28/11 - 6 uur

Tussen Bergen en Charleroi is alle treinverkeer geschrapt. De NMBS legt vervangbussen in en werkt zo een alternatieve dienstregeling uit. Zolang het onderzoek loopt, kunnen de werkzaamheden aan het spoor niet voort gaan en ligt het treinverkeer stil.

Dinsdag 28/11 - 10 uur

Het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor (OOIS) is een eigen onderzoek gestart naar het treinongeval. Woordvoerder Sven Heyndrickx van de FOD Mobiliteit benadrukt dat dit onderzoek niet nagaat wie er verantwoordelijk is voor het ongeval, maar "wel om de exacte oorzaak te bepalen". Zodat kan worden voorkomen dat dit soort ongevallen in de toekomst nog kan gebeuren.

Dinsdag 28/11 - 13 uur

Spoorbeheerder Infrabel heeft de toelating gekregen om de eerste herstelwerkzaamheden uit te voeren aan de wissels aan het station La Louvière-Sud. Het is nu de bedoeling om het spoorverkeer tegen de avondspits opnieuw te herstellen.

Dinsdag 28/11 - 13.30 uur

De arbeidsauditeur van het parket van Henegouwen heeft tijdens een persconferentie in Charleroi meer uitleg gegeven over het ongeval. Hoe de drie wagons zijn kunnen loskomen, is voorlopig nog een raadsel. Er wordt nu onderzocht of het een technische of menselijke fout was, of dat het ongeval 's ochtends de aanleiding was.

Volgens de arbeidsauditeur was het ongeval niet te vermijden. "Een noodoproep tussen de diensten zou drie tot vijf minuten in beslag hebben genomen, terwijl de aanrijding slechts vier kilometer verderop plaatsvond. Het afleiden van de wagons zou zelfs nog grotere gevolgen hebben gehad, omdat er dan een aanrijding zou hebben plaatsgevonden met de passagierstrein die nu enkel maar gekruist werd. Die trein zat vol."