Video player inladen ...

Frédéric Petit: "Groot drama, trein om onverklaarbare oorzaak losgeraakt"  

Er lopen momenteel verschillende onderzoeken naar de precieze omstandigheden van het treinongeval gisteravond in de Henegouwse gemeente Morlanwelz. Frédéric Petit van Infrabel kan voorlopig nog geen concrete verklaring geven voor het ongeval, maar benadrukt dat Infrabel zijn volledige medewerking verleent aan het onderzoek. Het treinverkeer blijft er voor onbepaalde tijd onderbroken. 

Alles was begonnen met een ongeval gisterochtend aan een overweg waarbij een trein en een auto betrokken waren, legt Frédéric Petit van infrastuctuurbeheerder Infrabel uit in "De ochtend" op Radio 1. "Er was heel wat schade, maar er was niemand gewond geraakt. De arbeiders waren bezig met herstellingswerken aan het spoor over een afstand van 6 meter. Het drama heeft zich dan voltrokken." De laatste drie wagons die weggetakeld werden, zijn losgebroken. Iets verderop zijn de wagons ingereden op een groep spoorwegarbeiders die herstellingswerken uitvoerden. Daarbij vielen twee dodelijke slachtoffers. Een derde arbeider raakte zwaargewond. 

In totaal hebben de spookwagons een tiental kilometer afgelegd voor ze tot stilstand kwamen. Net na het station van La Louvière Sud kwam het tot een botsing met een passagierstrein. De treinbestuurder en - begeleider raakten zwaargewond, drie passagiers raakten lichtgewond. 

Hoe zijn de drie wagons kunnen loskomen?

Hoe de drie wagons zijn kunnen loskomen, is nog niet duidelijk. Was het een technisch probleem? Lag een menselijke fout aan de basis van het ongeval? Of was de brand in de ochtend de aanleiding? "De komende weken wordt dat nog verder onderzocht", heeft de arbeidsauditeur van het parket Henegouwen laten weten tijdens een persconferentie. 

Volgens Petit lopen er momenteel verschillende onderzoeken naar de precieze omstandigheden. "Het was een lege trein, die geïmmobiliseerd was door het ongeval 's ochtends. Er was niemand aan boord, men heeft nog geprobeerd de stroom te onderbreken, maar de trein reed op eigen houtje over de helling en zo is die verschillende keren doorgereden en helaas in aanraking gekomen met onze mensen."

Spoorbeheerder Infrabel heeft intussen ook toelating van het arbeidsauditoriaat om de eerste herstellingswerken uit te voeren aan de wissels aan het station La Louvière-Sud. Vijf teams zullen er de schade opmeten en overgaan tot de nodige herstellingen. Van zodra de reparaties aan dat knooppunt worden afgerond, kunnen er opnieuw treinen worden ingezet tussen La Louvière en Bergen. Daarnaast moet ook de lijn La Louvière-Charleroi weer in dienst worden genomen.

Apart onderzoek

Ook het zogenoemde Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor is een apart onderzoek gestart. "We gaan na wat de exacte omstandigheden en de exacte oorzaak van het ongeval zijn geweest", zegt Sven Heyndrickx van de FOD Mobiliteit aan VRT NWS. "Eens we dat weten, kunnen we proberen om veiligheidsaanbevelingen te formuleren om te voorkomen dat dat soort ongevallen in de toekomst kan gebeuren."

Heyndrickx benadrukt dat het onderzoeksorgaan niet probeert te achterhalen wie er verantwoordelijk is voor het ongeval. "De juridische schuldvraag is een vraag voor het gerecht."