Het Cleantech-rapport voor Vlaanderen: "Over 12 jaar gaat niemand nog zeggen: ik koop een benzine of diesel"

Vorig jaar is de verkoop van elektrische auto's in België met 147 procent gestegen. En al blijft hun aantal in absolute cijfers nog klein, Stef Denayer van i-Cleantech Vlaanderen zegt dat het snel zal gaan. "De mind switch is heel groot." Vlaanderen wil vanaf 2030 nog enkel elektrische auto's verkopen, iets wat "zonder enige twijfel" gaat gebeuren, zegt Denayer.

i-Cleantech Vlaanderen houdt zich bezig met nieuwe technologieën om te evolueren naar een duurzame en ecologische economie. Vandaag werd het grote  jaarrapport voorgesteld in Brussel. De verkoop van elektrische auto's in België is vorig jaar op jaarbasis met 147 procent gestegen, goed voor 10.000 auto's extra.

Puur procentueel bekeken, heeft België zelfs de sterkste stijging in Europa, maar dat moet wel in het juiste perspectief worden geplaatst. "Het is een gigantische sprong, maar het blijft beperkt in absolute cijfers, met minder dan 1 procent van het wagenpark", zegt Algemeen Directeur Stef Denayer van Cleantech. "Voor elke 100 auto's, rijdt er nog altijd maar minder dan eentje op elektriciteit rond. Maar het gaat over de progressie."

De gigantische sprong is dan wel kleiner in absolute cijfers, het gaat over de progressie

Stef Denayer van i-Cleantech Vlaanderen

De cijfers slaan op vorig jaar, omdat er voor dit jaar nog geen cijfers bekend zijn. Maar Denayer is helemaal overtuigd. Hij zegt dat er bij de autoconstructeurs een "grote mind switch" aan het gebeuren is, dat ze meer en meer beseffen dat onze auto's niet meer op klassieke brandstoffen kunnen blijven rondrijden.

Hij kijkt met grote verwachtingen naar het nieuwe autosalon in januari, waar hij meer merken met elektrische auto's verwacht dan bij de vorige editie. "De merken hebben grote ambities uitgesproken."

Er vindt een grote mind switch plaats bij de constructeurs

Volgens Denayer is de grote switch naar elektrisch rijden dichterbij dan we denken. Het is de ambitie van Vlaanderen om tegen 2030 nog enkel maar elektrische auto's te verkopen. Gaat dat wel lukken? "Zonder enige twijfel. Over 12 jaar zal niemand nog zeggen 'ik ga een benzine of een dieselauto kopen.'"

Denayer zegt dat elektrische auto's snel betaalbaarder gaan worden, van gemiddeld 30.000 euro nu naar 20.000 binnenkort, en ook de gemiddelde reikwijdte (+/- 200 km) zal dankzij de nieuwe technologieën heel snel stijgen.

Over 12 jaar gaat niemand nog zeggen: 'Ik koop een diesel of benzine'

Kan Belgische economie graantje meepikken?

In welke mate kan de Belgische economie een graantje meepikken van de evolutie? Denayer denkt vooral aan research, en aan het 'tweede leven' van een batterij. De productie van de batterijen zelf, zit vooral in het buitenland. Europa heeft nu slechts 5 procent van het wereldaandeel, waar China de grote slokop is met ruim 50 procent.

Maar Vlaanderen en België staan wel hun mannetje in de research en de ontwikkeling van nieuwe technologieën. "De ontwikkeling is een eerste rol die we kunnen spelen. Een tweede, is die van het tweede leven dat een (niet meer performante) autobatterij nog heeft. Daar moeten we op focussen. We kunnen zelfs een Europese hub worden in disassembly en en recycling, maar dan moeten we nu in gang schieten."

Focussen op research en het tweede leven van een autobatterij

Big business

In Vlaanderen zetten 10.874 Vlaamse bedrijven in op duurzame technologieën. 49 procent is voornamelijk bezig met duurzame energie, 20% met mobiliteit, 16% met water en 15% met duurzame materialen.

Al die bedrijven realiseerden in 2016 een toegevoegde waarde van 4 miljard euro voor de Vlaamse economie, zegt de sector. Enkel de voedingsindustrie (5,5 miljard) en de chemiesector (96 miljard) doen beter. De omzet van cleantech steeg met 12,5%, en het aantal jobs in de sector met 5,9%.