Over de prijzenruzie bij Colruyt: "Op korte termijn wint de consument"

Bij Colruyt zijn er momenteel verschillende producten zoals Lay's chips niet beschikbaar. Dat komt omdat de prijsonderhandelingen tussen leverancier PepsiCo en de Colruyt Group naar eigen zeggen "niet constructief" verlopen. "Prijsonderhandelingen worden steeds belangrijker", besluiten retailexperts. "En op korte termijn is dat goed nieuws voor de consument."

"Elk najaar zijn er gesprekken tussen supermarkten en leveranciers. Tijdens die onderhandelingen wordt alles voor het volgende jaar afgesproken: de prijzen waaraan producten verkocht zullen worden, wanneer er promoties zullen zijn, welke nieuwe producten er zullen worden geïntroduceerd. Daar worden dan allemaal budgetten voor gemaakt. Die onderhandelingen hebben dus bijzonder veel impact" vertelt Stefan Van Rompaey, hoofdredacteur bij RetailDetail, een communicatieplatform voor de retailsector.

"De prijsonderhandelingen worden ieder jaar belangrijker. Supermarktketens waren vroeger kleine bedrijven, vandaag zijn ze giganten en daardoor verlopen die onderhandelingen steeds harder. En daar zien we nu een voorbeeld van. Ahold Delhaize kondigde aan dat het zijn prijzen gaat verlagen. Colruyt, bekend van zijn laagste prijs, moet dus zijn voorzorgen nemen als er een prijzenoorlog komt."  

Prijsonderhandelingen voor supermarktketens worden steeds belangrijker.

Stefan Van Rompaey, hoofdredacteur retaildetail

"Wat er vandaag gebeurt bij Colruyt is geen uniek fenomeen. Zo had Delhaize een tiental jaar geleden een conflict met Unilever. Toen waren er ook producten een maand niet beschikbaar in de winkels van Delhaize", vertelt Kathleen Cleeren, professor marketing bij de KULeuven. "Maar op termijn zal toch iemand moeten toegeven. Beide bedrijven kunnen zich deze situatie niet lang veroorloven."

Concurrentie tussen supermarkten is op korte termijn goed nieuws voor de consument

Stefan Van Rompaey, hoofdredacteur RetailDetail

De harde concurrentie tussen supermarkten zet de prijzen dus onder druk. Betekent dat dan goed nieuws voor de consument? Op korte termijn wel, denkt Stefan Van Rompaey (RetailDetail). "Maar vergeet niet dat een prijzenslag tussen supermarktketens altijd een maatschappelijke impact heeft. Zo kondigde Albert Heijn in Nederland zo'n 10 jaar geleden een prijzenoorlog aan. Maar daardoor moesten wel een aantal fabrieken in Nederland de deuren sluiten. Daar moeten we ook rekening mee houden."