Meest recent

    Eerste waterstofboot brengt personeel snel naar het werk

    De Antwerpse rederij CMB heeft als eerste een boot ontwikkeld die vaart op waterstof. De catamaran wordt ingezet om personeel van de rederij snel naar kantoor te brengen. Maar het is ook een proefproject om de waterstoftechnologie te testen voor de scheepvaart. 

    De Hydroville is ’s werelds eerste erkende passagiersvaartuig dat waterstof verbrandt in een dieselmotor. Waterstof is milieuvriendelijker dan fossiele brandstoffen omdat er bij de verbranding van waterstofgas geen CO2 of fijnstof vrijkomt.

    Het was Alexander Saverys zelf, de CEO van CMB (Compagnie Maritime Belge), die op het idee kwam om een catamaran op waterstof te laten bouwen. Veel personeelsleden van CMB staan dagelijks in de file op de Antwerpse ring op weg naar het kantoor in Antwerpen. Voortaan kunnen zijn hun auto parkeren aan een steiger in Kruibeke. De Hydroville brengt hen van daaruit in 10 minuten naar het werk aan de Gerlachekaai in Antwerpen.

    Waterstof voor de hele vloot?

    De catamaran is meer dan een pendeldienst voor het eigen personeel. De Hydroville is ook een proefproject om de waterstoftechnologie uit te testen. CMB hoopt deze technologie te kunnen uitbreiden naar de motoren van zijn vrachtschepen.

    Veel transportsectoren zetten in op elektrische motoren op batterijen. Maar voor de scheepvaart is dat niet realistisch. Zelf met de grootste batterij van de wereld kan een vrachtschip geen dag varen. CMB wil als eerste stap waterstof gebruiken in de hulpmotoren op de vrachtschepen. Op lange termijn gaat de rederij er vanuit dat varen met waterstof ook goedkoper zal zijn dan varen op olie.

    Jakobus Debel legt uit wat de Hydroville zo speciaal maakt

    Ons jongerenmagazine "Karrewiet" ging samen met een groep kinderen aan boord van de Hydroville en kreeg van ingenieur Jakobus Debel deskundige uitleg over de boot.