Genderneutraal speelgoed en kleding: het kan

Onze maatschappij is heel gender-stereotiep. Dat blijkt uit de Pano-reportage van gisteren. Mensen vervallen vaak in stereotypen wanneer het gaat over het verschil tussen jongens en meisjes. Kijk maar naar kleding en speelgoed. Toch zijn er al kenteringen. We zetten er enkele op een rij.

Genderneutrale verpakkingen

Speelgoed wordt vaak heel stereotiep geafficheerd. Stoer voor jongens, wat softer voor meisjes. Voor jongens vooral gericht op techniek en ontwikkeling, voor meisjes op zorg en mooi zijn. Bij speelgoedwinkel Dreamland proberen ze daar op te letten. “We gaan de winkels niet specifiek inrichten voor jongens of meisjes”, zegt Stefan Fieremans van Dreamland. “Voor het speelgoed dat we zelf produceren of importeren zorgen we ervoor dat verpakkingen zo genderneutraal mogelijk gemaakt worden”.

Genderneutrale kindercollectie

Ook kleding wordt stereotiep ontworpen. Maar het kan ook anders. Bij kledingwinkel JBC bijvoorbeeld. Al 12 jaar tekent Walter Van Beirendonck een kindercollectie voor de Belgische modeketen. Sinds kort neemt Van Beirendonck afstand van het typische jongens- en meisjesbeeld.

De collectie die hij ontwerpt is overwegend uniseks. Maar het blijft niet bij die ene collectie. “We letten erop dat niet alles roze is en dat bijvoorbeeld een meisje zelf haar look kan samenstelen. Of het nu een echte meisjeslook is, of een stoere look. Alles kan”, zegt Michelle Claes van JBC. “Samen met Walter vinden we het topic nog steeds relevant en maken we er dan ook een vervolg op zodat het geen "one shot" is”.

JBC is niet de enige kledingketen met oog voor gender­neutraliteit. Hema schrapt ook alle geslachtsaanduidingen van kinderkleding. Vanaf eind dit jaar verdwijnen "jongen" en "meisje" van de verpakkingen en labels. Ook heft Hema het onderscheid tussen jongens- en meisjesafdelingen op. Die worden gefuseerd tot "Kids".

Genderneutrale communicatie

Ook sommige steden en gemeenten doen inspanningen om de genderneutraliteit te bevorderen. De stad Gent bijvoorbeeld zal voortaan genderneutraal communiceren als dat mogelijk is. Concreet komen er aanbevelingen om geslachtsgebonden woorden als "hij", "zij", "hem" of "haar" uit alle stadscommunicatie te weren. Stadspersoneel wordt gesensibiliseerd om enkel naar het geslacht van een inwoner te vragen wanneer het echt relevant is.