De strijd om de Telegraaf is voorbij: Mediahuis koopt aandelen van John de Mol over

Mediahuis koopt het belang van Talpa, het bedrijf van John de Mol, in de Telegraaf Media Groep over. Daarmee is de strijd om het Nederlandse concern eindelijk voorbij.

Maandenlang hebben Mediahuis en Talpa om de Telegraaf Media Groep (TMG) gevochten, maar die strijd is eindelijk gestreden: vanavond is bekendgemaakt dat Talpa, het bedrijf van de Nederlandse miljardair John de Mol, zijn belang van 29,16 procent aan Mediahuis verkoopt.

Mediahuis is het Belgische concern dat onder meer De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en de dagbladen van NRC Media in zijn portefeuille heeft. Het heeft al een belang van meer dan 60 procent in de TMG in handen.

De Mol krijgt 6 euro per aandeel. Dat is dezelfde prijs die Mediahuis eerder al bood ten tijde van het openbare bod op de TMG. De totale overnamesom voor het belang van Talpa in de TMG bedraagt zo 81 miljoen euro.

Tegelijk verkoopt de TMG haar belang in Talpa Radio aan Talpa. De transacties hebben geen negatieve gevolgen voor de organisatie en de werkgelegenheid bij de TMG.

"We zijn verheugd dat de constructieve onderhandelingen met Talpa nu tot dit resultaat geleid hebben", stelt CEO Gert Ysebaert van Mediahuis in een persbericht. "We zullen met volle kracht de nieuwe koers voor de TMG voortzetten. Dat is goed voor alle partijen."