Video player inladen ...

Laagsteprijsgarantie? Dat moet u niet zomaar geloven

Winkels lopen elkaar voor de voeten, om u ervan te overtuigen dat zij speelgoed verkopen tegen de laagste prijs, maar het aantal consumenten dat echt nauwgezet prijzen vergelijkt, is beperkt. Daarom bestaat de kans dat u soms toch meer betaalt dan ergens anders, zo waarschuwt De Inspecteur op Radio 2.

Olivier Verhaeghe uit Brugge vergelijkt wél vaak de prijzen van speelgoed en betrapt winkelketen Dreamland geregeld op fouten. "Soms gaat het maar om één euro prijsverschil, maar ik vond ook een autobaan die bij Kruidvat 9 euro goedkoper was en een kasteel dat bij bol.com zelfs 25 euro lager geprijsd stond", zo vertelt Olivier, "ik krijg dat verschil wel terugbetaald, maar de winkel past die prijs meestal niet of niet meteen aan voor andere consumenten". Hij maakt dit niet één keer, maar meermaals mee.

Dreamland: "Aanpassing vraagt tijd"

Niet eerlijk, vindt Olivier, maar Dreamland ontkent dat ze dat stelselmatig doen. "We passen écht wel onze prijzen aan, maar dat vraagt soms tijd", zegt Kris De Vuyst van Dreamland, "wij werken met 15 gespecialiseerde collega's op de dienst prijszetting. Er is niet alleen concurrentie van de tradiotionele spelers, maar ook van initiatieven waarop we niet altijd onze focus hebben. Het is niet altijd duidelijk hoe lang een promotie loopt of wat de voorwaarden zijn, dus dat verklaart soms de vertraging van een prijsaanpassing"

Gino Van Ossel, marketingprofessor aan de Vlerick Managment School zegt dat de laagsteprijsgarantie in de eerste plaats een slimme manier is om consumenten aan zich te binden. "Veel consumenten zijn lui en vinden het geweldig dat een winkelketen in hun plaats prijzen vergelijkt. Consumenten zoals Olivier die wél de moeite doen om zelf op onderzoek te gaan, zijn in de minderheid", aldus Van Ossel.

Winkels met een laagsteprijsgarantie rekenen erop dat niet al hun klanten echt prijzen gaan vergelijken 

Gino Van Ossel, marketingprofessor Vlerick Management School

Als zij effectief een product vinden dat ergens anders goedkoper is, krijgen ze dan ook zonder pardon hun geld terug. Als ze tenminste voldoen aan alle voorwaarden van zo'n laagsteprijsgarantie, want die zijn vaak streng. Zo vermijden ze vaak dat consumenten gelijk krijgen.

Een paar voorbeelden. De actie is alleen geldig:

  • op artikelen in de folder
  • op artikelen in de folder, enkel als die ook bij de concurrentie in de folder staan
  • op producten uit onze webshop en webshops van gelijkaardige aard
  • op producten die u in een fysieke winkels kan vinden
  • op artikelen die identiek zijn
  • op producten gekocht bij een betrouwbaar bedrijf

Een identiek product moet bijvoorbeeld 100% identiek zijn. Om dat zoveel mogelijk te omzeilen, stoppen sommige winkelketens bijvoorbeeld al batterijen bij het product. Zo koop je toch iets dat net niet hetzelfde is. Een betrouwbare winkel is nog zo'n vaag begrip. Op die manier vermijdt de winkelketen dat ze klanten moet vergoeden die goedkopere artikelen vinden bij een dubieuze webshop.

Wie dus echt zeker wil zijn, moet dus prijzen vergelijken en op zijn strepen staan als hij het elders goedkoper vindt.

Carrefour: "Voorwaarden niet om klant te pesten"

Ook Carrefour pakt uit met de garantie dat al het speelgoed en de games die zij verkopen de laagste prijs heeft. Wie elders een lagere prijs heeft gezien, krijgt het verschil in vijfvoud terugbetaald. Carrefour bevestigt dat ze inderdaad voorwaarden koppelen aan die actie, maar dat is niet om het consumenten onmogelijk te maken de garantie te doen gelden, maar eerder om duidelijke afspraken te maken. "Een promotie moet inderdaad in een folder staan en het gaat bij ons enkel over de prijzen in fysieke winkels, dat maakt dat je geen appelen met peren gaat vergelijken," zegt Baptiste van Outryve van Carrefour aan VRT NWS. De supermarkt wijst er fijntjes op dat zij bij meldingen van consumenten wel meteen hun prijzen aanpassen, ook in hun webshop.