"Iggy Pop deed iets op televisie wat nooit eerder gedaan was"

Het blijft een van de meest memorabele TopPop-optredens ooit: punkicoon Iggy Pop die in het najaar van 1977 halfnaakt met een uitgemergeld lichaam -door drank en drugs- het podium opstormt en daar als een wildebras tekeergaat en de kamerplanten, die als decorstukken staan opgesteld, naar de vernieling helpt. Er volgden verbolgen reacties van kijkers, ook al leidde het optreden er alvast toe dat ook bij ons punk zijn plaats in het commerciële hitparadecircuit vond. Zo maakten ook Nederlanders en Vlamingen 40 jaar geleden kennis met het fenomeen 'punk'. En dat dankzij het gekronkel op de grond van Iggy Pop.

Iggy Pop liet in ieder geval lang op zich wachten tijdens de opnames van zijn "Lust for life" in de studio’s in Hilversum.  Toch werd alsnog met de muziek gestart, al is niet helemaal duidelijk waarom dit gebeurde. Volgens sommige bronnen zou het om een generale repetitie gegaan zijn, met een stand-in voor Pop. Andere bronnen beweren dat er sowieso een opnameclip voor de uitzending moest zijn en dat danseres Penney de Jager een geïmproviseerde dansoefening op het nummer zou neerzetten. 

Eens de muziek te horen was, stormde Iggy Pop alsnog het podium op. Wie zich op dat moment nog op het podium bevond, liep weg. Pop kon aan zijn destructieve playbacksessie beginnen. Vooral de planten hebben dat geweten. Ad Visser, presentator van TopPop, zou toen gezegd hebben: "Dit is het jongens, dit is nou de echte punk. Je reinste rock-‘n-roll. En misschien waren planten op het podium toch nogal jaren zestig." (Column Sophie Stockman, april 2013)

Vele jaren later bleek Visser alleszins minder onder de indruk van de knoeiboel die Iggy Pop tijdens zijn optreden maakte:  "Natuurlijk, hij deed iets op televisie wat nooit eerder was gedaan. Perfect getimed ook. Hij stormde als een wervelwind, met blote, bebloede bast, de studiovloer op. Maar echt onder de indruk was ik niet. Nu ben ik dat ook niet zo snel, maar voor een artistieke topprestatie kan ik echt diepe waardering hebben. Maar om nu te zeggen dat het optreden van Iggy in die categorie viel: nee! Het was hooguit een perfect staaltje van showmanship." (Algemeen Dagblad, augustus 2015)

"Zoals er wel meer kunstenaars zijn die last hebben van extreme geldingsdrang. Kunst staat voor een deel gelijk aan het zoeken naar nieuwe, andere vormen. Iggy maakte een statement en wilde bestaande regels verbuigen en breken."

Mijn gevoel was: "Hey, dat kan ook ik doen!"

Volgens Ad Visser zou Iggy Pop zijn inspiratie gevonden hebben in een optreden van The Doors in 1967, waarop ook Pop aanwezig was: "Jim Morrison staat lazarus op het podium en gaat helemaal door het lint. Hij schiet brandende sigaretten de zaal in. Scheldt iedereen uit. Weigert hele delen van het nummer te zingen. Kruipt overeind, staat dan weer met zijn rug naar het publiek en trekt, wringt en rukt als een bezetene aan zijn microfoonsnoer." (Boek "Strange days: muzikale avonturen in de 60’s en de 70’s", februari 2015).

Over dit optreden van The Doors zei Iggy Pop: "Het was geweldig, ook al klonk hun muziek verschrikkelijk. Ik had zoiets van: "Wow, dit is fantastisch. Ze houden hun publiek gewoon voor de gek, met Morrison die uitschreeuwt van "Fuck you! Jullie (beep) (beep) (beep)." Je mag zelf de seksuele opmerkingen invullen. Mijn gevoel was: "Hey, dat kan ook ik doen!"" (muziekwebsite Classic Rock Revisited, september 2011)

En hij deed het dus, onder meer tijdens een TopPop-optreden dat "legendarisch" zou worden, in 1977. Het zou de punkscene in Nederland en Vlaanderen, waar het nummer eind '77, begin '78 makkelijk de top 10 bereikte, alvast een enorme boost geven: