Video player inladen ...

Topman katholiek onderwijs haalt uit naar N-VA

Lieven Boeve, de topman van het katholiek onderwijs, heeft tijdens een debat in "De zevende dag" uitgehaald naar N-VA. Volgens Boeve wil N-VA de discussie over het onderwijs te veel polariseren. Hij voelt zich geviseerd door N-VA. Ook Raymonda Verdyck van het gemeenschapsonderwijs is geschrokken van de reacties. "Men heeft het erg gepolariseerd." Koen Daniëls (N-VA) ontkent.

Deze week kreeg het gemeenschapsonderwijs nog felle kritiek van N-VA omdat het voorstelt om de thuistaal van leerlingen toe te laten op school. Eerder lag het katholiek onderwijs onder vuur toen het pleitte voor zogenoemde dialoogscholen, om hun net meer te openen naar leerlingen met een andere religie.  

Boeve zei in een debat met Koen Daniëls, Vlaams Parlementslid en onderwijsspecialist voor N-VA, en Raymonda Verdyck van het gemeenschapsonderwijs, dat hij zich geviseerd voelt, en dat de discussie vaak te veel verengd wordt. Dit zijn complexe discussies, laten we stoppen er een of-of-verhaal van te maken, luidt zijn boodschap.  

"Het is óf de thuistaal, óf Nederlands, terwijl het vaak en-en is. Het is óf katholieke identiteit, óf openstaan voor de andere, alsof gastvrijheid geen elementair deel van die identiteit zou kunnen uitmaken."

Als ik in mijn raad van bestuur een draagvlak van 30 procent zou hebben, heb ik geen draagvlak

Lieven Boeve

Boeve zegt dat N-VA niet voor alle Vlamingen mag spreken en maar een deel van de stemmen in het debat vertegenwoordigt. "Meneer Daniëls heeft met zijn partij een draagvlak in Vlaanderen van 30 procent, als ik met mijn Raad van Bestuur ook een draagvlak zou hebben van 30 procent, heb ik geen draagvlak. Wij gaan met alle scholen, met alle directeurs, aan de slag en we gaan bekijken wat de grootste gemene deler is."  

Over het gebruik van de thuistaal, zei Verdyck dat ze geschrokken is door de "brutaliteit" van sommige reacties en zegt dat ze heel erg geraakt is. "Men doet alsof we aan segregatie doen, terwijl we net willen verbinden. Maar Nederlands is en blijft voor ons de focus." Over de ontaarding van de debatten, ook op sociale media, zegt ze dat de sloganeske taal haar enorm raakt, "terwijl onze leerkrachten elke dag proberen om leerlingen uit te dagen en kwaliteit aan te bieden."  

Men doet alsof we aan segregatie doen, terwijl we net willen verbinden

Raymonda Verdyck

Daniëls zegt dat de scholen vrijheid krijgen van de overheid, maar dat die vrijheid grenzen heeft.  De richtlijn dat groepswerkjes eventueel kunnen in een andere taal, is voor hem een brug te ver. "Het cruciale punt is: dit gaat over het signaal dat we geven als maatschappij, en als politici. De onderwijstaal is het Nederlands. Om te communiceren, moet je een gemeenschappelijke taal hebben, en dat is het Nederlands."

"Wij hebben niets tegen de onderwijskoepels. Maar ik stel me wel vragen bij sommige richtlijnen", zei Daniëls nog. Zijn partij reageert niet om te reageren, maar baseert zich op reacties van bezorgde leerkrachten en ouders, zegt hij.  Volgens Daniëls worden er dan wel richtlijnen gegeven door de overheid, maar worden die al te vaak herleid door de onderwijskoepels.

We hebben niets tegen de onderwijskoepels. Maar ik stel me wel vragen bij sommige richtlijnen

Koen Daniëls