Roger De Vlaeminck: "Waarom mag ik niet zeggen dat ik me veilig voel met die helmpet?"

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) heeft gevraagd om een onderzoek te openen naar een advertentie met oud-wielrenner Roger De Vlaeminck. In de advertentie maakt De Vlaeminck reclame voor een pet met ingebouwde helm voor fietsers. Volgens de minister is de advertentie misleidend.

"Elegante cap met ingebouwde helm, stijlvol en veilig op de fiets", bloklettert de advertentie waarop Roger De Vlaeminck te zien is met de nieuwe pet met ingebouwde helm op het hoofd. "Geen reclame", zo zei de voormalige wielrenner zelf in "De ochtend" op Radio 1. "Ik heb dit gewoon gedaan omdat de verkoper van die helmpetten een vriend is. Het was een vriendendienst." 

De Vlaeminck begrijpt eigenlijk niet waarom de FOD Economie op vraag van minister van Consumentenzaken Kris Peeters nu een onderzoek heeft geopend naar de reclame. "Waarom mag ik niet zeggen dat ik me veilig voel met die helmpet? Ik zeg toch tegen niemand dat ze die helmpet moeten kopen? Het is winter nu, moet ik - als ik ga fietsen - dan een muts opzetten? Is dat veilig?"

"Dit is geen fietshelm"

Toch heeft de minister naar eigen zeggen goede argumenten om een onderzoek te vragen. "Het gaat om een onderzoek naar misleidende reclame want de indruk wordt gewekt dat zo'n helmpet even veilig zou zijn als een echte fietshelm."

"Door naar de advertentie te kijken, maken consumenten namelijk de vergelijking tussen een pet, een fietshelm en een groot wielerkampioen. Een probleem, want enkel voor de fietshelm zijn er duidelijke normen afgesproken, die ook op Europees niveau worden onderzocht."

"Dit heeft voor alle duidelijkheid niets met Roger De Vlaeminck persoonlijk te maken, maar wel met het gegeven dat hij wordt meegetrokken in reclame die misleidend is, en dat moet worden rechtgezet", besluit Peeters.

Video player inladen ...