Voedingsindustrie waarschuwt voor hoge accijnzen

De voedingsindustrie in ons land blijft groeien, zo'n 3 procent vorig jaar. In totaal zorgt zij voor een omzet van 50 miljard. Zowat de helft gaat naar de export. Maar de productie voor de binnenlandse markt staat onder druk. Voor het eerst in bijna 10 jaar moet de sector hier een daling vaststellen, 1,7 procent. En dat is volgens de sectorfederatie Fevia vooral toe te schrijven aan de grensaankopen. 

Die grensaankopen zijn in 2016 met 8 procent gestegen. Consumenten gaan in Nederland en Frankrijk shoppen, omdat voedingsproducten daar goedkoper zijn. En die prijsverschillen zijn vooral het gevolg van de hogere accijnzen in België. Denk daarbij bijvoorbeeld aan alcohol dat in ons land vorig jaar forser belast werd.

Geen melkkoe voor de begroting

Fevia wijst op de positieve effecten van de tax shift. Maar die wordt teniet gedaan door de hogere accijnzen. De boodschap op de jaarvergadering van de sectorfederatie was dan ook duidelijk: "We willen niet langer de melkkoe zijn om de gaten in de overheidsbegroting te vullen", zegt Jean Eylenbosch, voorzitter van Fevia. "Jaarlijks worden accijnzen verhoogd, als een makkelijke manier om tekorten in de begroting op te vangen. Maar op termijn werkt dat averechts. Want uiteindelijk gaan er jobs verloren en dat zorgt dan ook weer voor druk op de overheidsuitgaven. Je moet bijna een dommerik zijn om geen inkopen te doen over de grens", zo redeneert Eylenbosch.

Ook de concurrentie tussen de winkelketens zorgt voor druk op de voedingsproducenten. Door de concentratie van de retail worden alsmaar scherpere prijzen geëist van de producent. Gevolg is dat die grote ketens alsmaar meer producten in het buitenland aankopen.

Toch is het niet allemaal kommer en kwel. "Want onze voedingsproducten blijven gegeerd in het buitenland omwille van hun kwaliteit", zegt Eylenbosch. De uitvoer blijft dus stijgen. "We exporteren naar steeds meer landen een steeds diverser aanbod." Maar ook hier waarschuwt de sectorfederatie, want het protectionisme neemt toe. Frankrijk bijvoorbeeld verplicht fabrikanten van zuivel en vlees de herkomst van hun producten op de etiketten te vermelden. En dat zet consumenten er toe aan vlees en zuivel uit eigen land te kopen.