Video player inladen ...

Airbus: "We willen België beschermen tegen cyberaanvallen, als het onze gevechtstoestellen koopt"

Ook de Europese defensiegroep Airbus gooit zich volop in de strijd voor de opvolger voor de F-16. De groep belooft twee kenniscentra, 1.800 jobs én een beveiliging van alle kritische telecommunicatie- en datastromen in ons land tegen cyberaanvallen. 

Wie van de drie?

België wil de F-16 vervangen door 34 nieuwe gevechtsvliegtuigen. Drie bedrijven zijn nog kandidaat: het Amerikaanse Lockheed Martin met de F-35, het Franse Dassault met de Rafale en Airbus met de Eurofighter Typhoon.

Die laatste is een samenwerking tussen Londen, Berlijn, Madrid en Rome. Frankrijk besliste eerder al om via een omwegje mee te dingen buiten de competitie, allicht om niet direct in de kaarten te laten kijken. Rekening houdend met de nieuwe Europese richtlijnen stellen alle drie bedrijven voor om een deel van de investering van zo’n 4 miljard terug te laten vloeien naar ons land. 

Beveiliging tegen cyberaanvallen

De Europese groep Airbus, producent van de Eurofighter, stelt onder meer voor om in België alle strategische en kritische communicatie- en energie-infrastructuur te beveiligen tegen cyberaanvallen. Het gaat om een investering die goed is voor meer dan een miljard euro.

Vooral het kabinet van premier Charles Michel (MR) zou dat voorstel erg genegen zijn. Zeker omdat blijkt dat ons land jaarlijks tot zo’n 3 procent van het bnp schade oploopt door cyberfraude of diefstal. De beveiliging zou geënt zijn op die wat in het Verenigd Koninkrijk al een tijdje bestaat. Niet toevallig aangezien het aanbod voor de Eurofighter verloopt via de regering in London. Omdat het gaat om een investering in de directe nationale veiligheid van ons land, laat Europa dit soort constructie toe. 

Airbus benadrukt dat het vandaag al voor zo’n 600 miljoen bestellingen plaatst in ons land, hoofdzakelijk voor de burgerluchtvaart. Als ons land voor Airbus kiest, komen daar nog eens twee onderzoekscentra, netjes verdeeld over de 2 grootste regio’s in ons land, bij. 

Copyright©2011 Katsuhiko TOKUNAGA/DACT, All Rights Reserved

"Toestel 20 jaar oud, piepjong dus"

“De Eurofighter is 20 jaar oud, piepjong dus”, aldus Gregory. “Bij Eurofighter kiezen we voor een open architectuur." Alle kennis wordt gedeeld tussen de gebruikers en het toestel wordt constant geüpdatet en bijgewerkt. Er is dus ruimte de komende jaren voor de Belgische industrie om mee in te stappen, aldus Airbus.

Dat het toestel al 20 jaar wordt geproduceerd biedt volgens Airbus ook voordelen: de kostprijs van aankoop én gebruik zijn bekend, en zijn de voorbije jaren gevoelig gedaald. De kinderziektes zijn eruit en het toestel heeft zijn strepen intussen ruimschoots bewezen.  Het vliegtuig is een krachtig, wendbaar en snel toestel dat hoger en verder kan vliegen dan zijn concurrenten. Volgens Airbus is het daarom een ideaal platform dat nog jaren gebruikt kan worden.

Aan de andere kant is er maar een beperkte operationele samenwerking tussen de gebruikers van de Eurofighter op het terrein. België en Nederland wisselen onderdelen uit voor hun F-16’s in het buitenland. Dat doen de Eurofighter-gebruikers niet, en zorgt dus voor een veel loggere en duurdere infrastructuur. Het is tenslotte een erg complex toestel waarvan het onderhoud niet altijd goedkoop is gebleken. 

Geoffrey Lee, Planefocus Limited

Europees of Amerikaans gevechtsvliegtuig?

De Eurofighter is een toestel dat al 20 jaar gebouwd wordt, maar Airbus ziet het zeker nog 30 jaar aan de top meegaan. Intussen worden de eerste stapjes gezet naar een nagelnieuw Europees toestel, waarbij rivalen Eurofighter (Duitsland, Spanje, Italië, VK) en Rafale (Frankrijk) mogelijk zouden samenwerken. 

Airbus: “België kan beter echt Europees gevechtsvliegtuig kopen”

Als België voor een Europees toestel kiest, heeft het meteen een toegangsticket op zak om mee te werken aan zo’n nieuw groot Europees defensieproject. “Als België het serieus meent met de integratie van Europa, en de uitbouw van een Europese defensie, dan moet het voor de opvolger van de F-16 voor een Europees toestel kiezen”, aldus Anthony Gregory, projectleider voor Eurofighter België. 

Het is een publiek geheim dat de Luchtcomponent een voorkeur heeft voor de Amerikaanse F-35, gemaakt door Lockheed Martin. De F-35 is het nieuwste toestel, maar kampt nog steeds met veel problemen en de ontwikkeling ervan is nog lang niet klaar. Ook het inschatten van de gebruikskosten is nauwelijks goed in te schatten vandaag. Lockheed maakte ook de F-16, en dat toestel is voor ons land zowel tactisch als economisch een heel erg goede aankoop gebleken.  

Bekijk in de video bovenaan in dit bericht de uitleg van VRT-journalist Jens Franssen.