Proximus stopt met verhuur van vaste telefoons

Proximus gaat geen huurcontracten meer aanbieden aan nieuwe klanten die een vast toestel willen. Dat schrijft het Laatste Nieuws. Proximus kwam vorige maand nog in opspraak omdat het niets deed voor klanten die al jaren een toestel huurden zonder dat ze zich daar bewust van waren en vaak veel meer betaald hadden dan de telefoon waard was. Een echte financiële compensatie voor die klanten komt er nog altijd niet, maar Proximus komt dus wel met een ander voorstel. Minister voor Telecom Alexander De Croo (Open VLD) is daar tevreden mee.

Het was het Radio 2-programma "De inspecteur" dat vorige maand Proximus de bel aanbond. Het programma bracht het verhaal van de moeder van Showbizz Bart. Zij betaalde al jaren 42 euro per jaar voor de huur van een vast toestel van Proximus, een oud toestel dat intussen al "waardeloos" was geworden.

Proximus reageerde toen dat het niet aan hen was om mensen daarover te verwittigen. Onder meer consumentenorganisatie Test-Aankoop, minister van Telecom Alexander De Croo en minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) reageerden daar - samen met de publieke opinie - nogal verontwaardigd op.

"Ik verwacht een geste"

De Croo verwachtte een "geste" van Proximus, CD&V stelde dat het telecombedrijf de onterechte huurgelden moest terugbetalen aan deklanten. Al snel kwam er een tegenvoorstel van Proximus.

Het bedrijf kondigde aan dat klanten de huur van hun toestel kosteloos konden opzeggen en het toestel ook mochten houden. Maar een financiële compensatie kwam er niet. Peeters en De Croo vonden dat niet voldoende en wilden uitleg van Proximus.

Die uitleg hebben ze nu gekregen, samen met een nieuw voorstel. Klanten kunnen nu de huur van hun toetsel kosteloos opzeggen en het toestel houden of een nieuw toestel kopen aan de helft van de prijs. Nieuwe huurcontracten voor nieuwe klanten komen er vanaf 2018 bovendien niet meer in.

Er was niets mis met de huurcontracten die Proximus heeft afgesloten

Maar ook nu weer, geen echte financiële vergoeding. "De huurcontracten die Proximus vroeger afsloot, zijn onderzocht door juridische experten", reageert De Croo, "en die hebben vastgesteld dat daar niets mis mee was".

"Toch vind ik het belangrijk dat het bedrijf nu een signaal geeft en duidelijk maakt dat die contracten een praktijk zijn uit het verleden en er mee stopt." Samen met de prijsvermindering voor nieuwe toestellen en het kosteloos kunnen opzeggen van bestaande huurcontracten, volstaat dit als "geste" vindt De Croo.

"Proximus is een bedrijf dat zelf keuzes maakt en beslist hoe het met klanten omgaat, voor mij is het belangrijk dat men tegemoet komt aan de vraag van klanten om een nieuw toestel te hebben en niet opgezadeld te zitten met een oud toestel waarvoor ze nog een hoge huurprijs moesten betalen."

Test Aankoop heeft wel bedenkingen bij de beslissing van Proximus. Dat er voor de huidige huurders geen compensatie komt en dat ze nog altijd het initiatief moeten nemen om hun contract stop te zetten, vindt de consumentenorganisatie ongepast.