Video player inladen ...

Wat Spotify doet met de data die ze verzamelen over hun gebruikers

Bij muziekstreamingsdienst Spotify verzamelen ze een schat aan informatie van hun gebruikers. Margot James van Spotify legt op de conferentie Media Fast Forward uit waar ze die informatie voor gebruiken. "De data wordt gebruikt om gepersonaliseerde marketingstrategieën uit te werken", klinkt het.

"We zijn op korte tijd overgestapt van een eigenaarsmodel naar een model waarbij de consument betaalt om toegang te hebben tot een bepaalde dienst", zegt James. "In plaats van kasten vol dvd's aan te kopen, heb je via Netflix toegang tot duizenden tv-series en films. Spotify doet hetzelfde voor muziek." De muziekstreamingdienst is de grootste in zijn soort.

We gebruiken dat om het juiste merk in contact te brengen met de juiste consument op het juiste moment

Spotify zelf claimt al meer dan 5 miljard dollar te hebben uitbetaald aan artiesten. "Dankzij ons model is de muziekindustrie voor het eerst in decennia opnieuw aan het groeien", zegt James. "We zijn intussen geen puur muziekplatform meer, maar willen uitgroeien tot een lifestyle- en entertainmentkanaal. En zelf ook inzetten op eigen content."

Dat laatste wil Spotify bereiken door die content zo gepersonaliseerd mogelijk aan te bieden en dat doet het bedrijf door massaal data te verzamelen van hun gebruikers. "We weten waar en wanneer mensen naar welke nummers luisteren en in welke mindset ze dat doen", zegt James daarover. "We gebruiken dat om het juiste merk in contact te brengen met de juiste consument op het juiste moment."

Die data worden ook gebruikt om hun eigen producten te verbeteren en om mensen nieuwe muziek te leren kennen. De muziekstreamingsdienst heeft volgens James een groot voordeel tegenover andere sociale media. "Bij andere sociale media gebruiken we -soms letterlijk- filters voor we iets posten of er iets op doen, maar muziek liegt niet."