Video player inladen ...

Hoe media jongeren en jongvolwassenen kunnen bereiken

De traditionele media hebben het moeilijk om jongeren en jongvolwassenen te bereiken. Malik Azzouzi van Vice België legt op de conferentie Media Fast Forward uit hoe zij daar wel in slagen. "We maken content voor millennials, door millennials."

Vice is oorspronkelijk in Canada opgericht als een tijdschrift, maar is nu vooral bekend voor hun internetreportages. Begin dit jaar zijn ze zelfs begonnen met het maken van televisie. Ze slagen er wonderwel in om veel jongeren en jongvolwassenen te bereiken, iets waar veel traditionele media mee worstelen. Hoe doen ze dat?

We concurreren niet alleen met andere mediamerken, maar ook met je moeder die foto's op Facebook zet

"We maken content voor millennials, door millennials. We kennen ons publiek goed, omdat we er zelf deel van uitmaken", zegt Azzouzi, die voorts grapt dat hij met zijn 24 lentes bijna te oud is geworden om er nog te werken. Volgens Azzouzi staan veel jongeren wantrouwig tegenover de traditionele media door de tijd waarin ze zijn opgegroeid: tijdens de economische crisis. "Er werd tegen ons gelogen door mannen in strakke pakken, dat beïnvloedt hoe je naar de wereld kijkt."

Bij Vice focussen ze daarom naar eigen zeggen op straffe persoonlijke verhalen. "Verhalen waarmee je je kunt identificeren of met een onverwachte insteek", zegt Azzouzi. "Na de aanslag op Charlie Hebdo was er een groot maatschappelijk debat over humor en religie. Waar mogen we nog mee lachen? In plaats van een zware discussie te voeren zoals veel media deden, hebben wij een priester, rabbijn en een imam samen gebracht en moppen laten maken."

Een goed verhaal alleen is niet genoeg, gaat Azzouzi voorts. "Je moet het goed brengen en op het juiste moment op het juiste format", zegt hij. "We concurreren niet alleen met andere mediamerken, maar ook met je moeder die foto's op Facebook zet. Ons denkproces begint nooit bij content. We beginnen bij het verhaal en dan daarna het platform. Pas in een laatste instantie komt content erbij kijken."