Thomas Vanderveken: "De laatste week snij ik heel voorzichtig groenten"

Morgen speelt Thomas Vanderveken het pianoconcerto van Edvard Grieg in De Bijloke in Gent na ruim een jaar hard oefenen. In een Facebook Live van VRT NWS blikt hij terug en beantwoordt hij vragen.

Zenuwachtig, dat is Thomas Vanderveken naar eigen zeggen door de aandacht van VRT NWS voor het concert dat hij morgen in De Bijloke in Gent heeft. De opdracht is dan ook niet van de poes: voor een volle zaal gaat de tv-maker het pianoconcerto van Grieg spelen, een van de moeilijkste composities die ooit voor piano zijn gemaakt.

Op 31 oktober vorig jaar heeft Vanderveken in "Van Gils & gasten" op Eén bekendgemaakt dat hij de uitdaging wou aangaan. Sindsdien heeft hij keihard geoefend. "Ik ga geen topprestatie leveren", zegt hij. "Ik ga wel in de buurt raken, maar ik ga de Ronde van Frankrijk niet winnen."

Het concerto duurt 35 minuten en dat is ontzettend lang. "Wat het geheugen betreft, vergelijk ik het met een acteur die een monoloog speelt. Alleen is het alsof ik 4 monologen tegelijk opzeg met mijn vingers. De informatiedichtheid is veel groter. Je moet al een behoorlijke wifiverbinding hebben om alles gebufferd te krijgen."

Sinds de zomer ben ik 7 kilo kwijt, sinds vorige week 5 kilo

Sommige pianisten laten hun handen verzekeren, maar zo ver wou Vanderveken niet gaan. "De laatste week snij ik wel heel voorzichtig groenten. Normaal kan het niet zoveel kwaad als het concert pas 3 maanden later is, maar nu is het oppassen."

Recent zijn Vanderveken en zijn kleine zoon nog door een zware verkoudheid en buikgriep geveld, maar intussen gaat het beter. "Sinds de zomer ben ik 7 kilo kwijt, sinds vorige week 5 kilo."

De druk op mijn privéleven was groter dan verwacht

Ondanks het zwoegen, zou Vanderveken de uitdaging zo opnieuw aangaan. "Ik ben blij dat ik het heb gedaan, alleen zou ik het volgend jaar niet meteen opnieuw doen. De druk op mijn privéleven was groter dan verwacht. Grieg was dit jaar een dreigende wolk boven ons gezin."

"Mijn respect voor componisten en uitvoerders is exponentieel gegroeid. Ze zijn zo ongelooflijk steengoed. Grieg ben ik nog steeds niet beu, want het concerto zit zo slim ineen. Het zijn echte genieën. Het is een grote les in nederigheid om met zulke mensen in dialoog te kunnen treden over de oevers van de tijd heen."