Meest recent

    Merlin Meuris / Reporters

    Fraude bij internetbankieren neemt toe

    In de eerste 9 maanden van dit jaar is het aantal fraude­gevallen bij internetbankieren gevoelig gestegen. Dat blijkt uit cijfers van Febelfin, de federatie van Belgische banken. Tegenover vorig jaar is er bijna een vervijfvoudiging vastgesteld. Dat komt ook omdat de fraudeurs zich vooral focussen op kleinere bedragen, in de hoop op die manier langer buiten schot te blijven. De meest gebruikte techniek bij die fraude is phishing. Banken waarschuwen om nooit rekeningnummers en persoonlijke codes via e-mail of telefoon te verspreiden.

    Tussen januari en september van dit jaar waren er al 2 561 gevallen van fraude met internetbankieren. Het gaat om een forse stijging: in 2015 waren er 283 fraudegevallen, in 2016 steeg dat naar 475. 

    Fraudeurs maken vooral gebruik van phishing, waarbij ze vissen naar de persoonlijke gegevens en bancaire codes van de consument. In de eerste negen maanden van 2017 werd voor iets meer dan twee miljoen euro  buitgemaakt.

    Volgens Febelfin blijft het principe van phishing steeds hetzelfde, maar passen de fraudeurs voortdurend hun werkwijze aan. "Momenteel leggen ze zich vooral toe op kleinere bedragen om zo lang mogelijk onder de radar te kunnen blijven", is de verklaring van Febelfin. "De voorbije jaren waren er in verhouding minder fraudeaanvallen, maar viel het fraudeverlies per aanval hoger uit."     

    Bij phishing sturen fraudeurs meestal een e-mail in naam van een bank of een andere officiële instelling om het vertrouwen van hun slachtoffer te winnen. In de mail staat een link die leidt naar een valse website. Fraudeurs hengelen ofwel naar de bankkaart en bijhorende pincode, ofwel proberen ze achter de codes of paswoorden te komen waarmee de consument aanmeldt om online te bankieren en betalingen te ondertekenen.     

    Febelfin herhaalt haar belangrijkste advies: nooit je bancaire codes delen en nooit je bankkaarten opsturen. Het onderscheid tussen communicatie met een bank en met een fraudeur is nochtans eenvoudig: "Banken vragen nooit je bankkaart op, vragen nooit zelf naar je pincode en vragen je ook nooit via e-mail of telefoon naar je codes voor internetbankieren", zegt de federatie van Belgische banken.     

    Wie denkt het slachtoffer te zijn van fraude via internetbankieren, moet zo snel mogelijk contact opnemen met zijn bank en Card Stop (via het nummer 070 344 344) om zijn bankkaart en/of rekening te blokkeren. Tenzij bij bedrog, grove nalatigheid of opzettelijkheid wordt de consument, na een onderzoek, terugbetaald en dat conform de wettelijke bescherming.