In minder dan 4 uur van Berlijn naar München: Duitse HST-net is nu helemaal compleet

Met de nieuwe dienstregeling voor de Europese spoorwegen gaat vandaag ook de nieuwe hogesnelheidslijn van Berlijn naar München officieel open. Daarmee wordt het laatste gaatje in het ambitieuze “Verkehrsprojekt Deutsche Einheit” (kort VDE) gedicht. Al sinds 1991 werd aan dit project gesleuteld, maar voortaan kunnen reizigers in minder dan vier uur van de ene metropool naar de andere.

Er wordt een record gebroken. Vanaf nu duurt een treinreis met een ICE tussen het centrum van Berlijn en München Hauptbahnhof nog slechts 3 uur en 55 minuten, tegenover 6 tot 7 uur vroeger. Op de plechtige presentatie vrijdag zag bondskanselier Angela Merkel dat het goed was (foto's).

Daarmee wil Deutsche Bahn een stevige concurrent worden van het vliegtuig. Want er is niet enkel de tijdswinst: sinds de lopende overname van het ter ziele gegane Air Berlin door Lufthansa, zijn ook de prijzen voor vliegtickets duurder geworden.

Het is perfect mogelijk om een daguitstap vanuit München naar Berlijn te maken, en omgekeerd

AFP or licensors

Drie keer per dag rijden ICE-sprintertreinen tussen Berlijn en München heen en weer, dankzij de nieuwste deelstukken van het Duitse hogesnelheidsnet.

De snelle rit telt slechts een handvol stops op de 623 km tussen Berlijn HBF en München HBF: Berlijn-Südkreuz, Halle, Erfurt en Nürnberg. Het is perfect mogelijk om met een vroege trein in de ene metropool te vertrekken, acht uurtjes in de ene of ander stad door te brengen, en dezelfde avond nog met een late ICE-sprinter huiswaarts te keren.

Van serieuze concurrentie met het vliegtuig kan zeker niet elke Europese spoormaatschappij dromen, maar hier kan het echt

AFP or licensors

Het heeft lang geduurd - 26 jaar - maar nu zijn de laatste nieuwe sporen door het Saaledal en  het Thüringer Wald gebouwd en getest. Deutsche Bahn gaat hier met ongeveer 300 km/hpasseren, met de snelle ICE 3-treinen van het type 401, die met het Europese ETCS-veiligheidssysteem uitgerust zijn. Dit systeem is op het volledige Duitse hst-net ingeplant.

Voor de nieuwe Deutsche Bahn-chef Richard Lutz (foto boven, samen met Angela Merkel), die sinds maart op zijn post zit, is de VDE 8-HST-lijn een “quantensprong” (een grote, vernieuwende sprong vooruit).

Van serieuze concurrentie met het vliegtuig kan zeker niet iedere Europese spoorwegmaatschappij dromen, maar hier wordt dit realiteit. En met een auto is dit helemaal niet te halen.  

3 miljard voor "de langste metro van Duitsland"

Het heeft wel bloed, zweet en tranen gekost, en veel tijd en geld. Alleen al het laatste nieuwe deelstuk, de 107 km tussen Erfurt en Ebensfelde bij Bamberg, heeft 3 miljard euro gekost - rond 30 miljoen euro per kilometer!

Bijna de helft van dit stuk loopt over bruggen of door tunnels: “Der Spiegel” noemde deze lijn ooit “de langste metro van Duitsland.” In totaal heeft de VDE 8 een kleine 10 miljard euro opgeslokt, op kosten van de Duitse belastingbetaler.   

De intrede van de nieuwste hst-lijn heeft gevolgen voor het hele Duitse aanbod

De intrede van de ICE-sprintertreinen op de nieuwe HST-lijn Berlijn-München (foto's: bondskanselier Angela Merkel bij de plechtige voor-opening vrijdag) leidt tot een enorme aanpassing van de dienstregelingen van Deutsche Bahn. Om de aansluitingen tussen het nu volledige hogesnelheidsnet in Duitsland op de andere treinen af te stemmen,  gaan er meer treinen rijden. Maar tegelijk gaan de ticketprijzen ook met zo'n 0,9 % omhoog.

In totaal 17 projecten telde Verkehrsprojekt Deutsche Einheit in 1991, waaronder negen spoorwegprojecten. Deze broodnodige modernisering van het Duitse spoorwegennet kwam op initiatief van de toenmalige bondsregering onder kanselier Helmut Kohl. Het nu afgeronde VDE 8-project was het grootste deel daarvan.

In 1996 werd VDE 8 ook deel van een verkeersconcept van de Europese Unie. Berlijn-München lag op de lijn “project n°1” van de Trans-Europese Verkeersnetten (TENV) tussen Berlijn via München verder naar Napoli en Palermo in Italië. (lees door onder de foto)

AFP or licensors

Een beetje geschiedenis

De toenmalige “Deutsche Reichsbahn” begon in de jaren 1930 met de transitie naar elektrische lijnen tussen Berlijn en München, maar door de Tweede Wereldoorlog konden de eerste elektrische treinen slechts vanaf 1943 rijden, toen nog met de snelle Duitse e-locs van de types E18 en E 19.

Na de oorlog bouwden de Russen de volledige elekticiteitsinfrastructuur van de lijn af. Tegelijk namen ze het tweede spoorlijn mee naar de Sovjetunie. Gebruikt hebben ze het nooit, en enkele in beslag genomen locomotieven kwamen later in betreurenswaardige staat terug naar de DDR, waar ze alsnog opnieuw rijvaardig werden gemaakt, en tot bijna het einde van de ook hier “Deutsche Reichsbahn” genoemde spoorwegmaatschappij nog reden.