Meest recent

    Is de houdbaarheid van een diploma niet meer dan 3 à 4 jaar?

    “De houdbaarheid van een diploma is vandaag 3 à 4 jaar. Dat is niet meer dan de houdbaarheidsdatum van je computer.” Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) stelde het vandaag met overtuiging in het VRT-radionieuws. Universiteitsrector Herman Van Goethem reageert in “De wereld vandaag” op Radio 1. “Neen, we kunnen de wereld niet overlaten aan ingenieurs alleen.”

    Minister Muyters wilde het succes van de loopbaancheques en de loopbaanbegeleiding in de verf zetten. De uitspraak werd niet door iedereen gesmaakt. “Dit is bijzonder kort door de bocht”, vindt Luc Vandevelde, directeur van de Erasmushogeschool Brussel.

    “Ik denk dat het de bedoeling van de minister was om een signaal te geven. Bereid je voor op een loopbaan waarin je geregeld zal moeten bijscholen, bijtanken, herscholen, bijstuderen. Maar dit had hij beter kunnen uitdrukken.”

    Alle richtingen zijn nodig

    Herman Van Goethem is rector van de Universiteit Antwerpen. Hij begrijpt de uitspraak van Muyters enkel als het gaat om wetenschap en technologie.

    “Deze STEM-richtingen evolueren vlugger dan humane wetenschappen, bijvoorbeeld talen, sociologie of rechten. Het is een compleet verschillende wereld. De klemtoon in onze maatschappij ligt vandaag heel erg op STEM-gerichte opleidingen. Daarmee moeten we erg opletten. Neen, we kunnen de wereld niet overlaten aan de ingenieurs alleen. We hebben ook alle anderen absoluut nodig.”

    VUB-rector Caroline Pauwels blijft de waarde van een diploma verdedigen. “Een diploma betekent dat je vaardigheden hebt geleerd, die je een heel leven zal meenemen. Natuurlijk is bijspijkeren belangrijk. Maar ik zou er de straffe termijnen van Muyters niet op durven te plakken.”

    Voor ons maakt een diploma niets uit

    Dirk Van Damme, onderwijsexpert van de OESO gaat wél een heel eind mee met de stelling van de minister. “Er is het feit dat meer en meer werkgevers een diploma niet meer zien als een valide maat voor kennis en competenties."

    "Uit OESO-onderzoek blijkt dat de waarde van diploma's snel erodeert. Grote werkgevers grijpen vaker naar directe assessment-instrumenten. Ze gaan zelf kennis en vaardigheden testen van kandidaten voor bepaalde jobs. En kijken bijgevolg minder naar een diploma."

    "Er zijn grote Amerikaanse en internationale bedrijven die zelfs in hun vacatures zeggen: voor ons maakt het niet uit welk diploma je hebt, we zullen zelf wel een assessment doen."