“Het klassieke hoofddeksel is iets voor de durvers geworden”

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM maakt komaf met de pilotenpet. KLM wil een "modernere uitstraling" en daarvoor biedt de pet geen "toegevoegde waarde" meer. Modehistorica Nele Bernheim betreurt het verdwijnen in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Een klassiek hoofddeksel is stilaan een accessoire voor de durvers geworden."

Nele Bernheim bestudeerde de modegeschiedenis en is niet verbaasd dat de pilotenpet verdwijnt. "Lowcost-maatschappijen deden het vaak al niet meer. De lagere maatschappijen beïnvloeden de hogere. Het is iets wat wel vaker in de mode gebeurt. Tradities verdwijnen nu eenmaal. Maar ik vind het heel erg jammer. Ik heb drie dagen geleden nog een hoed voor mezelf gekocht. Een hele dure, een cadeautje voor mezelf."

Ook het uniform verliest terrein

KLM vindt de pilotenpet ouderwets geworden. Ooit gaf net die pet piloten voornaamheid en klasse. "De echte hoed wordt iets uitzonderlijks, iets extravagants. Stilaan wordt het traditionele hoofddeksel een accessoire voor de durvers. Of het is een onderdeel bij een show van modeontwerpers. Jan-met-de-pet bestaat nog nauwelijks. Honderd jaar geleden droeg iedereen een hoofddeksel. Een boerin had een kapje, een boer had altijd een pet, hogere klassen hadden hoge of deftige hoeden", zegt Bernheim.

Politiebaas Catherine De Bolle verscheen deze week nog stralend op het scherm in politie-uniform. “Maar ook dat zie je veel minder”, zegt Nele Bernheim. “Het uniform in het algemeen verliest terrein. Een koning loopt al lang niet meer in uniform op straat.”

Hoodies en beanies

Het conventionele hoofddeksel mag dan verdwijnen, hoofden worden nog wel degelijk bedekt. Nele Bernheim: “Vergeet niet, de hoodies zijn wel een modefenomeen. Of de beanies, die smurfachtige mutsen. En dat zijn uiteindelijk ook hoofddeksels. Bij hetzelfde publiek zie ik in de VS de matrozenpet weer opduiken. Dat is “streetwear”, populair in het uitgaansleven. Zelfs pilotenpetten worden er gedragen.”

De KLM-piloten kunnen hun petten dus misschien nog hergebruiken. Ze mogen van KLM hun allerlaatste pet immers definitief houden. Of aan een goed doel schenken.