Video player inladen ...

Haven van Gent fuseert met Zeelandhaven en heet voortaan North Sea Port

Het is nu officieel: de havens van Gent en het Nederlandse Zeeland smelten samen.  Vrijdagmiddag is de handtekening gezet onder de fusieovereenkomst waaraan vier maanden is gewerkt. "North Sea Port" is een gebied van 60 kilometer lang van Vlissingen en Terneuzen in Nederland tot Gent in België en komt meteen in de top 10 van grootste Europese zeehavens terecht. Tegen 2022 moet het aantal jobs van bijna 97.000 nu stijgen tot 100.000.   

Vanmiddag is de fusie-overeenkomst ondertekend op een schip dat symbolisch vanuit Gent over de Nederlandse grens richting Terneuzen voer in aanwezigheid van onder meer Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen. Ook de nieuwe naam North Sea Port, die bewust internationaal klinkt, werd dan bekendgemaakt.  

"Van ongemeen grote betekenis"

Voor Geert Bourgeois betekent deze fusie een enorme boost voor de Vlaamse én Nederlandse economie: "Vanuit het hart van Europa versterken wij samen onze economische betekenis door kennis en middelen samen te leggen, maar we zullen ook samen slimmer worden, want de nieuwe haven zet volop in op innovatie."

Ook de Nederlandse mininster bevestigt dat: “Deze havenfusie laat zien dat je samen heel mooie resultaten behaalt als je grensoverschrijdend durft te denken. Door het bundelen van alle activiteiten zal deze haven de komende jaren blijven doorgroeien.”

Meteen op plaats 3 voor meerwaarde

North Sea Port positioneert zich meteen in de Europese top van zeehavens: ze is de nummer tien in goederenoverslag, maar vooral opmerkelijk; de nummer drie in toegevoegde waarde, dat is de indirecte impact op de economie. Daarmee komt North Sea Port na Rotterdam en Antwerpen. Tegen 2022 wil North Sea Port een vooraanstaand merk in de internationale havenwereld zijn en hoopt het die toegevoegde waarde met 10 procent te doen groeien tegen 2022.

Ook het aantal jobs zou nog moeten toenemen. Nu werken er 97.000 mensen in de twee gebieden samen, dat zou moeten groeien tot  100.000 directe en indirecte arbeidsplaatsen.

Begin 2018 moet eerst nog wel een Europese naamloze vennootschap worden opgericht als holding van de twee dochterbedrijven Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent. De holding wordt gevestigd in het voormalige gemeentehuis van Sas van Gent, in het midden van het havengebied net op de grens van Nederland en België. Het toekomstige Havenhuis in Gent – het Huis van de Vrije Schippers op de Graslei – zal fungeren als internationaal uithangbord.