Dit is wat er allemaal verandert met de nieuwe dienstregeling van de NMBS

De nieuwe dienstregeling op het spoor is ingegaan. Er rijden voortaan niet enkel 5 procent meer treinen, voor het eerst wordt het aanbod op zaterdag en zondag gediversifieerd. Dat is goed nieuws voor studenten en shoppers. Trein Tram Bus reageert over het algemeen positief, maar ziet hier en daar nog wat werkpunten.

De speerpunten van het vervoersplan van de NMBS zijn de volgende: meer treinen, vooral rond de grote steden, een gediversifieerd aanbod in het weekend (zaterdag met de focus op de shoppers, zondag op de studenten), betere aansluitingen tussen treinen onderling, maar ook met tram en bus, en een lagere reistijd.

De nieuwe regeling geldt voor drie jaar, tot eind 2020. Los van de nieuwe dienstregeling, wijst de NMBS er nog op dat (vanaf eind volgend jaar) het aantal zitplaatsen omhoog gaat: dankzij de nieuwe M7-rijtuigen komen er tegen 2020 ruim 10.000 nieuwe zitjes bij. Als u wil weten of en hoe de situatie voor u persoonlijk zal veranderen, raadpleegt u best de website van de NMBS of de NMBS-app.  

5,1 procent meer treinen, flexibeler weekends en 20 procent betere aansluitingen

NMBS

Meer treinen:  het aanbod wordt opgetrokken met 5,1 procent. "Ongeveer 70 procent van de extra treinen zijn voor de netten rond de grote steden", zegt Dimitri Temmerman van de NMBS. "Het gaat dan vooral om Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi."

Weekends: het aanbod op zaterdag en zondag wordt systematisch opgesplitst. "Dit is iets nieuws. We hebben gezien dat de noden anders zijn", zegt Temmerman. Op zaterdagen wil de NMBS shoppers tegemoetkomen, op zondag de studenten die terugkeren naar hun kot. Zo komen er specifiek meer treinen naar studentensteden. Vanuit West-Vlaanderen gaat het bijvoorbeeld om een extra studententrein vanuit De Panne en Lichtervelde naar Brussel, Gent en Leuven.

Betere aansluitingen: hier en daar is gesleuteld aan de aankomst- en vertrektijden om nog betere overstappen voor de reizigers mogelijk te maken. In bijna 20 procent van de 550 haltes krijgen reizigers nieuwe en betere verbindingen, zowel tijdens de week als in het weekend. Ook het aantal aansluitingen wordt met zo'n 20 procent verhoogd. De verbindingen met de regionale maatschappijen worden beter, luidt het: "We hebben daar sinds het najaar van 2015 aan gewerkt met de MIVB, De Lijn en de TEC."

De reistijd naar Blankenberge, Heist, Duinbergen en Knokke gaat met 10 minuten omlaag

Lagere reistijden: algemeen bekeken gaan de reistijden met zowat 3 procent omlaag. Maar dat betekent niet dat je maandag van Gent naar Brussel 3 procent tijdswinst zal maken: "Het gaat om een landelijk gemiddelde, en de meeste winsten situeren zich op enkele lijnen in Wallonië", zegt Bart Krols van de NMBS.

Voor Vlaanderen ligt de spectaculairste winst wellicht op de lijn van Limburg naar de kust, op de IC-trein van Genk naar Knokke of Blankenberge. Die werd tot nu toe in Brugge ontkoppeld, waardoor er 12 minuten verloren gingen.

Voortaan rijdt de trein rechtstreeks door naar Blankenberge, een winst van een 10-tal minuten. "En de reizigers naar Knokke krijgen in de plaats een rechtstreekse link met de luchthaven", voegt Krols toe. Concreet maken reizigers die van voor Brugge opstapten richting zee, 10 minuten winst voor de bestemmingen Blankenberge, Heist, Duinbergen en Knokke.  

Het is de eerste grote aanpassing sinds de "big bang" van 2014, we willen elke 3 jaar het aanbod verbeteren

Het gaat om de eerste grote aanpassingen sinds de "big bang" van 2014, toen de NMBS ingrijpend sleutelde aan het aanbod om het te optimaliseren. Toen sprongen onder meer de nieuwe verbindingen tussen grootsteden in het oog, met bijvoorbeeld elk kwartier een trein tussen Brussel en Gent, daar waar dat vroeger meer versnipperd was.

De voorbije jaren heeft de NMBS het aanbod permanent geëvalueerd, en overlegd met regionale vervoersmaatschappijen zoals De Lijn (Vlaanderen), TEC (Wallonië) en MIVB (Brussel) om de aansluitingen nu te optimaliseren, zegt NMBS-woordvoerder Temmerman: "In 2014 zijn we met een wit blad begonnen. We willen de situatie elke 3 jaar verbeteren."  

Overigens zal de praktijk van de nieuwe dienstregeling moeten uitwijzen of de stiptheidscijfers zullen verbeteren.

Er gaan meer mensen op vooruit, dan dat er mensen langer onderweg zijn

TreinTramBus

TreinTramBus, de organisatie die de reizigersbelangen verdedigt, onthaalt de nieuwe dienstregeling globaal gezien positief. "Er gaan veel meer mensen op vooruit, dan dat er mensen langer onderweg zijn of erop achteruit gaan", zegt Jan Vanseveren.

Vanseveren ziet vooral winsten in de voorsteden, tijdens de week en op zaterdagen. "Op de trein Antwerpen-Brussel-Nijvel komt er een halfuurdienst, wat een belangrijk argument voor shoppers kan zijn om voor de trein te kiezen." Ook de verbeteringen richting kust en voor de studenten juicht TTB toe.

Deze nieuwe regeling is een belangrijke trendbreuk, maar mag geen eindpunt zijn

Toch is het niet al goud wat blinkt. Vanseveren geeft een voorbeeld: "We zien problemen tussen Brugge en Kortrijk, waar mensen veel te lang onderweg zijn. Ook de verbinding tussen de Westhoek en Brugge wordt slechter. De volwaardige IC-lijn Antwerpen-Hasselt komt niet terug, ondanks sterk aandringen van ons.  Nu zal het enkel in de spits (snel en efficient, nvdr.) kunnen."

Vanseveren verwijst naar de vaak ellenlange files tussen de Kempen en Antwerpen; een goede verbinding had daar verlichting kunnen brengen en twijfelende pendelaars over de streep kunnen trekken. TTB besluit: "Deze treindienst is een belangrijke trendbreuk, maar mag nog geen eindpunt zijn."  Lees hier het persbericht van TTB.