Video player inladen ...

Waarom ondervinden zo veel luchthavens hinder van de sneeuw? En waarom lukt het in Scandinavië beter?

De luchthaven van Zaventem heeft vandaag erg te lijden gehad onder de sneeuw. Meer dan 300 vluchten werden geannuleerd, 100 vluchten waren vertraagd. Heel wat mensen moeten zelfs overnachten op de luchthaven. Ook in onze buurlanden waren er veel problemen. Hoe komt het dat Scandinavische, maar ook de Oostenrijkse en Zwitserse luchthavens de sneeuw wel te baas kunnen?

Niet alleen op Zaventem, maar ook in nabije luchthavens veroorzaakte de sneeuw vandaag en gisteren chaos. In Nederland werden vandaag meer dan 400 vluchten geannuleerd op Schiphol. In Eindhoven en Rotterdam gingen de luchthavens zelfs een tijdje helemaal dicht. Ook in Frankfurt, Düsseldorf en Londen was het vliegverkeer vandaag en gisteren ernstig verstoord.  De Nederlandse website Luchtvaartnieuws.nl spreekt van een recordaantal annuleringen.

Maandag viel op korte tijd veel sneeuw en tegelijk stond er een sterke wind. Dat maakte het moeilijk voor de luchthavens om de start- en landingsbanen ijs- en sneeuwvrij te krijgen. Slechts 1 van de banen was open op Zaventem. Op een bepaald moment moest ook die baan dicht door de wind.

“Sneeuw is nooit helemaal voorspelbaar”, zegt luchtvaartspecialist Luk De Wilde. “Er komt ook veel meer bij kijken dan enkel de start- en landingsbanen vrij te maken. Ook alle andere diensten moeten hun werk kunnen doen: bagage aan boord brengen, het vliegtuig tanken, de catering aanvullen...”

Machines om vliegtuigen te "ontijzelen"

Op luchthavens wordt niet gewerkt met strooizout om het tarmac te laten ontdooien, omdat dat schade aan de vliegtuigen zou kunnen veroorzaken.

Elk vliegtuig moet ook volledig “ontijzeld” worden en dat heeft volgens Brussels Airport wellicht de belangrijkste impact op de vertrektijden. Een warm antivriesmiddel wordt verneveld over het vliegtuig om de aanzetting van ijskristallen te vermijden. Die procedure duurt per vliegtuig zo’n 10 tot 20 minuten.

“Zaventem heeft 2 of 3 machines die vliegtuigen kunnen ontijzelen. Landen die veel meer met sneeuw worden geconfronteerd, hebben veel meer van zulke machines”, zegt Luk De Wilde. Bij de bagageafhandelaars op Zaventem spreken ze dit cijfer tegen. Swissport alleen heeft al meer dan 10 "de-ice-machines", zegt woordvoerder Yves Panneels. "Maar als de vliegtuigen niet kunnen opstijgen, omdat de startbaan vol sneeuw ligt, is het natuurlijk weggegooid geld om vliegtuigen te ontijzelen." 

Er zijn vandaag fouten gemaakt. Ik hoop dat er een grondige evaluatie komt

Luk De Wilde, luchtvaartspecialist

“De luchthavens in de Scandinavische landen, Oostenrijk of Zwitserland zijn veel beter voorbereid op ijs en sneeuw, omdat ze er ook veel vaker mee geconfronteerd worden”, legt Luk De Wilde uit. “Daar wordt veel meer geïnvesteerd in het nodige materiaal en mensen om de luchthavens sneeuw- en ijsvrij te maken.” De luchthaven van Helsinki in Finland beschikt bijvoorbeeld over 250 sneeuwschuivers en borstelmachines.

Volgens de BBC is het van 2003 geleden dat de luchthaven er volledig gesloten werd. “In sommige landen worden externe bedrijven ingeschakeld om te helpen met sneeuwruimen als er hevige sneeuwval voorspeld wordt. Waarom doen we dat hier niet?”

Chaos

“Ik kan echt niet begrijpen waarom we zo weinig investeren in weinig voorkomende dingen”, zegt ook de Nederlandse luchtvaarjournalist Arnold Burlage. “Nochtans komt deze chaos ieder jaar terug. In Oostenrijk brengt een sneeuwvlokje plezier, in Nederland brengt het ellende.”

Ook Luk De Wilde hoopt dat de chaos op Zaventem grondig geëvalueerd wordt. “Ook al waren het nu uitzonderlijke weersomstandigheden, er zijn operationeel toch fouten gemaakt. Dit kost ons enorm veel geld.”

(c) Copyright 2017, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten