Vlaanderen betaalt federale rekening: 100 miljoen voor spoorinfrastructuur

De Vlaamse regering maakt 100 miljoen euro vrij om te investeren in spoorinfrastructuur. Dat schrijft Het Belang Van Limburg en wordt bevestigd aan VRT NWS. Spoorwegen zijn normaal gezien een federale bevoegdheid, maar omdat er van het federale niveau niet genoeg geld komt om alle Vlaamse prioriteiten te verwezenlijken, legt de Vlaamse regering extra geld op tafel.

De Vlaamse regering heeft dertien spoorprioriteiten vastgelegd die zo snel mogelijk zouden moeten worden uitgevoerd. De federale regering heeft 371 miljoen euro vrijgemaakt waarvan 221 miljoen euro naar Vlaamse projecten gaat. Daarmee kunnen de elf prioriteiten niet snel genoeg mee verwezenlijkt worden, daarom legt de Vlaamse regering zelf ook nog eens 100 miljoen op tafel.

Normaal gezien moet spoorinfrastructuur niet betaald worden met geld van de Vlaamse regering. In het verleden gebeurde dat wel al voor de Liefkenshoekspoortunnel in Antwerpen. Nu gaat het dus om elf projecten tegelijkertijd, dat zou de eerste keer zijn.

"Normaal gezien is het niet de bedoeling dat wij federale projecten betalen", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Maar nood breekt wet: de files worden alsmaar langer en we hebben deze extra spoorinvesteringen echt nodig. Het voordeel is dat we nu ook mee mogen beslissen, omdat we de rekening betalen."

Het gaat om dertien spoorprojecten. Onder meer in Limburg, de Antwerpse haven en tussen Gent en Brugge.