Europa wil pakjes versturen goedkoper maken

Europese onderhandelaars hebben een ontwerpakkoord bereikt om pakjes verzenden en ontvangen goedkoper te maken. De prijzen van pakketdiensten moeten op een daarvoor voorziene website openbaar worden gemaakt, zodat consumenten kunnen vergelijken. De toegenomen concurrentie moet de prijzen dan vanzelf doen dalen.

De Europese Commissie zit al even met de e-commerce in de maag. Pakjes versturen naar een ander EU-land is duur: gemiddeld vijf keer hoger dan de prijzen in eigen land. Consumenten en kmo's aarzelen daarom om dingen te kopen of leveren in andere lidstaten.

De Commissie wil daar nu een mouw aan passen, al komt er geen maximumprijs. Wél komt er een speciale website, waarop bedrijven en consumenten de prijzen van pakjesdiensten kunnen vergelijken en zo de goedkoopste kunnen kiezen. De redenering is dat dit de concurrentie aanzwengelt, waardoor de prijs vanzelf wel zal dalen.

De lidstaten zelf zullen instaan voor de controle op de tarieven, en beslissen of die niet "onredelijk hoog" zijn in verhouding tot de kosten. Dat gebeurt nu al voor binnenlands brief- en pakjesverkeer, in ons land door het BIPT. Op die manier wil Europa het overzicht behouden over de "wildgroei aan "nieuwe, innovatieve" e-commerce bedrijven".

Onderhandelaars van de lidstaten en het Europees Parlement bereikten een akkoord over het voorstel. De tekst moet nog formeel worden goedgekeurd door het voltallige parlement en de lidstaten. De nieuwe regelgeving gaat hoogstwaarschijnlijk begin volgend jaar in.