Zeker zeven adviezen voor Eurostadion ongunstig

In totaal moeten 15 adviezen worden ingewonnen voor Joke Schauvliege kan beslissen om al dan niet een omgevingsvergunning toe te kennen aan het Eurostadion. Onze redactie kreeg al 12 van de 15 adviezen en daarvan zijn er 7 "ongunstig". Niet alle adviezen wegen even zwaar, maar de kans dat de omgevingsvergunning voor het Eurostadion er komt, is daarmee zeker niet groter geworden.

Ten laatste eind januari beslist Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege of het Eurostadion een omgevingsvergunning krijgt. Die beslissing neemt de minister aan de hand van 15 pre-adviezen die door verschillende administraties worden afgeleverd. Die adviezen kunnen na gesprekken met de omgevingsvergunningscommissie nog worden aangepast, maar voorlopig zijn 7 van de 12 adviezen die we konden inkijken, ongunstig. Bouwheer Ghelamco krijgt komende dinsdag de gelegenheid om het tij te keren als de omgevingsvergunningscommissie samenkomt

Nu het wel erg onwaarschijnlijk wordt dat het Eurostadion een omgevingsvergunning krijgt, komt de vraag "En nu?" steeds meer naar voor. Johan Beerlandt, baas van Ghelamcos grootste concurrent Besix, liet al optekenen dat hij een renovatie van het Koning Boudewijnstadion wel ziet zitten en dat hij die kost (vermoedelijk 200 miljoen euro) wel wil dragen, maar de vraag is of dat wel een valabele optie is. Extra studies moeten dat uitwijzen. Maar als de mobiliteit het grote struikelblok is voor het Eurostadion, waarom zou dat dan anders zijn aan het Koning Boudewijnstadion, dat op amper 100m vogelvlucht ligt? En als overal in Europa de voetbalstadions de atletiekpistes bannen, dan is het op zijn minst vreemd dat in ons land die atletiekpiste wél behouden blijft in een moderne voetbaltempel. (Want dat is de intentie van Besix...)

(Lees voort onder de grafieken)

Anderlecht

De sleutel ligt hoe dan ook bij Anderlecht. Om zo'n stadion rendabel te maken heb je een (grote) club nodig die er tweewekelijks in speelt en dus moet de Belgische recordkampioen mee op de kar zitten. Johan Beerlandt, grote baas van bouwpromotor Besix en aandeelhouder bij Anderlecht, liet al weten de bouw- of renovatiekosten aan het Koning Boudewijnstadion op zich te willen nemen als Besix het stadion ook mag uitbaten. Maar als Anderlecht er niet speelt, kan die uitbating ook niet rendabel zijn. Kortom, om te kunnen inschatten welke richting het uitgaat, moet eerst duidelijk zijn wie Anderlecht gaat overnemen. Als dat Paul Gheysens wordt, dan kan je er vanop aan dat die niet in een stadion gaat voetballen dat zijn een van zijn grootste concurrenten heeft neergepoot.

Trouwens, Anderlecht liet het Eurostadion vallen omdat het te groot was en omdat de VIP seats veel te ver verwijderd waren van het veld. Het is zo goed als onmogelijk om dat euvel te verhelpen in een stadion met een atletiekpiste errond. Kortom,  er zal nog veel moeten gebeuren voor het Koning Boudewijnstadion renoveren (lees: afbreken en heropbouwen) een valabele piste wordt. 

Schadevergoeding

In 2015 zetten Roger Vanden Stock en Philippe Collin namens Anderlecht hun handtekening onder de plannen van het Eurostadion zoals het nu is opgevat. (ook al beweert de club iets anders, die plannen hebben ze wel degelijk ondertekend) Ze tekenden een overeenkomst waarin ze zich engageerden om in het stadion te voetballen.  Daarom is Anderlecht nog niet officieel op zoek naar een alternatief, want als de club die afspraak niet nakomt, dan kan Ghelamco een fikse schadevergoeding eisen. 

Maar het is wel opmerkelijk dat Anderlecht eerder dit najaar voor 2 miljoen euro de Yeti skipiste aanschafte in Neerpede. Officieel is dat omdat de club extra jeugdterreinen wil aanleggen, maar de site heeft nog voordelen. Er zijn  in de buurt verschillende op- en afritten naar de autosnelweg, er zijn twee metrohaltes (Brugmann en Eddy Merckx) op wandelafstand en er zijn parkeermogelijkheden bij Cora en Decathlon aan de overkant van de Brusselse ring. Daarnaast valt de site binnen het grondgebied van het Brussels gewest en is het mooi meegenomen dat Anderlecht dan in Anderlecht blijft. De club ontkent formeel dat deze site een plan B zou zijn, maar het zou niet de eerste keer zijn dat RSC Anderlecht een bocht maakt in dit dossier.

Bovendien is er nog geen locatieonderzoek gebeurd naar deze plek. Dat is wel al gebeurd naar andere sites die nu weer genoemd worden, zoals Schaarbeek Vorming. Uit de MER-studie bleek dat van alle mogelijke locaties Parking C de beste (of de minst slechte?) was. Mogelijk heeft Anderlecht met de Yeti-site dus een verrassend alternatief achter de hand...