H&M wil aantal winkels verminderen na slechte kwartaalcijfers

De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz (H&M) ziet zijn omzet in het vierde kwartaal met 4 procent dalen. Het zijn de fysieke winkels die het moeilijk hebben. De webwinkel houdt stand. 

Het gaat om de grootste daling op kwartaalbasis in minstens 10 jaar tijd. De directie van H&M trekt meteen haar conclusies. Het winkelnetwerk moet inkrimpen: er zullen minder nieuwe winkels opengaan en er gaan meer vestigingen dicht.

Op de beurs van Stockholm ging het H&M-aandeel kort na de middag bijna 14 procent in het rood. Het volledige rapport, waarin de Zweedse keten traditioneel details per land geeft, volgt op 31 januari.

De H&M group heeft naast H&M en H&M Home ook de merken COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday en ARKET onder haar vleugels. 

Samenwerken met Chinese webshop

H&M laat ook weten intensiever te gaan samenwerken met de Chinese internetreus Alibaba. Via het digitale platform Tmall van Alibaba, verkocht H&M al het merk Monki in China. Nu wil de groep er ook de merken H&M en H&M Home verkopen. Er zijn ook vergevorderde gesprekken over de rest van het gamma. De Zweden hebben in China 500 fysieke winkels.