L. Rens

Zijn middenbermen op Vlaamse snelwegen bestand tegen impact van vrachtwagens?

Vanmorgen reed een vrachtwagen door de middenberm van de E40 ter hoogte van Erpe-Mere. Blijkbaar kon een dubbele, betonnen constructie op de middenberm de vrachtwagen niet tegenhouden. Dit soort incidenten komt enkele keren per jaar voor in Vlaanderen. Toch voldoen steeds meer veiligheidsstootbanden langs de kant van autowegen in Vlaanderen aan de Europese norm.

De middenberm op de E40 is langs beide kanten afgeboord met zogenoemde veiligheidsstootbanden van het type "New Jersey", de typische betonnen blokken met een schuine kant.  Deze constructies dateren nog van voor de Europese norm die in 1998 is vastgelegd en in 2011 verder is aangepast.

"Die Europese normen zijn opgesteld aan de hand van reële testen, ook met vrachtwagens", zegt Anne Beeldens, docent bouwkunde aan de KU Leuven. "Maar die worden wel bepaald volgens een bepaalde gemiddelde snelheid en de hoek van een eventuele inslag. Als een vrachtwagen te dwars op de stootband inrijdt, kan hij er wel degelijk doorbreken."

"Die botsproeven zijn realistisch uitgevoerd", zegt Luc Rens, adviserend ingenieur van de Federatie van de Belgische Cementnijverheid  (Febelcem).

De testen resulteren in een aantal prestatie-eisen voor verschillende klassen van afschermende constructies. Ze testen de impact op het gebied van het kerend vermogen, wat het voertuig terug op de rijbaan duwt. De impact voor de inzittenden wordt beschreven door de schokindex en de werkingsbreedte bepaalt hoeveel een constructie mag verbuigen bij een impact.

  • De T-klasse dient voor een tijdelijke afscherming en dus de laagste norm.
  • De N-klasse is enkel bedoeld voor lichte voertuigen.
  • De H2-klasse is de norm die in Vlaanderen wordt gebruikt voor nieuwe constructies. Ze zijn getest met een licht voertuig en geven daar een lage impact voor inzittenden. Een test met een 13 ton zware bus die met een snelheid van 70 km per uur en onder een hoek van 20 graden op zo'n afscherming inrijdt, wordt perfect door de constructie opgevangen.
  • De zwaarste norm is de H4B-klasse : deze houdt stand wanneer een oplegger van 38 ton onder een hoek van 20 graden tegen 65 km per uur tegen de afscherming botst. Deze klasse wordt bijvoorbeeld op bruggen gebruikt.

"De veiligheid in Vlaanderen is redelijk in orde en verbetert voortdurend", besluit Luc Rens. "Maar constructies maken die alles kunnen tegenhouden is niet realistisch."