Video player inladen ...

Eerste mobiele trajectcontrole getest in Willebroek

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft vandaag de eerste mobiele trajectcontrole voorgesteld. Het mobiele controlesysteem moet het aantal snelheidsovertredingen en verkeersongevallen op Vlaamse wegen terugdringen.

Het idee om langs Vlaamse wegen mobiele trajectcontroles in te voeren is al 2 jaar oud. Dat het tot vandaag geduurd heeft vooraleer het werd omgezet in de praktijk, heeft te maken met het feit dat het om een nieuw concept gaat. De technologie was met andere woorden nog niet voorhanden. "Ik heb de markt moeten aanmoedigen om die technologie te ontwikkelen", zei minister Weyts daarover vanochtend in De Ochtend op Radio 1.

Bij trajectcontroles wordt de snelheid van voertuigen gemeten over een bepaald traject, tussen punt X en Y. Wie dat traject aflegt tegen een gemiddelde snelheid die hoger is dan toegelaten, kan zo beboet worden. Vaste trajectcontroles bestaan al een tijdje. In Vlaanderen zijn er momenteel 12. Maar mobiele trajectcontroles, die verplaatst kunnen worden, zijn dus nieuw.  

A12 in Willebroek

De eerste mobiele trajectcontrole is vanochtend uitgetest langs de A12 in Willebroek, op een plek waar jaarlijks gemiddeld 20 ongevallen gebeuren. Het systeem dat bij de test gebruikt is, heeft geen autonome energiebron zodat het nog niet eender waar kan worden ingezet. In de toekomst zouden de mobiele trajectcontrolesystemen uitgerust moeten zijn met batterijen, zodat ze werkelijk overal kunnen worden gebruikt.

Minister Weyts hoopt de mobiele trajectcontroles vanaf februari volgend jaar alvast te kunnen inzetten bij wegenwerken, situaties waarbij traditioneel veel ongelukken gebeuren.