Campagne met Theo Francken in nazi-uniform is "beste communicatiemoment van 2017"

De campagne van de jongerenafdeling van Ecolo waarin staatssecretaris Theo Francken werd afgebeeld in nazi-uniform is in de prijzen gevallen op de Cérémonie des Albert van RTBF, Paris-Match en La Libre Belgique. De gefotoshopte foto van Francken won de categorie "coup de com", de prijs voor het beste communicatiemoment van het jaar. Francken omschrijft het gala waarin publieksprijzen worden uitgereikt als een "baggeravondje" op Twitter.

De omstreden campagne van de jongerenafdeling van Ecolo tegen het vluchtelingenbeleid van Theo Francken waarin de staatssecretaris voor Asiel en Migratie werd afgebeeld in nazi-uniform is in de prijzen gevallen op het gala van de Cérémonie des Albert.

Het evenement is te vergelijken met Humo's Pop Poll. RTBF, Paris-Match en La Libre Belgique lieten het publiek stemmen in verschillende categorieën op de politieke figuren, uitspraken en gebeurtenissen van het voorbije jaar.

De gefotoshopte foto van Francken werd gelauwerd met de prijs "coup de com", het communicatiemoment van het jaar. De jongeren van Ecolo lanceerden het pamflet in de discussie over de samenwerking die Francken aanging met Soedan voor de repatriëring van Soedanese migranten in het Maximiliaanpark in Brussel. De actie kreeg veel kritiek. Theo Francken zelf diende een klacht in tegen de campagne.

Wie polariseert er hier eigenlijk?

Theo Francken

De staatssecretaris Theo Francken heeft op Twitter zijn ongenoegen geuit over de toekenning van de prijs. "Extreemlinkse haatprent is hét communicatiemoment vh jaar volgens RTBF en La Libre. Als aanmoediging kan dit tellen. Wie polariseert hier eigenlijk?", schrijft Francken. Hij omschrijft de uitreiking van de publieksprijzen op de Cérémonie des Albert als een "baggeravondje".