Machtsconcentratie dwingt supermarkten om met lage prijzen te stunten

Colruyt is opnieuw de goedkoopste supermarkt in de jaarlijkse prijsvergelijking van Test-Aankoop. Voor de consument een goede zaak. Maar hoelang kunnen supermarkten die lageprijzenpolitiek volhouden?

Het programma "De wereld vandaag" legde de vraag voor aan Stefan Van Rompaey, van het vakblad RetailDetail. "Elke retailer heeft er belang bij zo duur mogelijk te verkopen. Maar de concurrentie wordt harder en er is sprake van internationalisering. Colruyt wordt vandaag aangevallen door Aldi en Lidl maar ook door de nieuwe fusiegroep Ahold Delhaize."

Van Rompaey wijst erop dat Colruyt een prijsvolger is, die zijn concurrenten nauwgezet in de gaten houdt en indien nodig zijn prijzen aanpast. Aldi en Lidl zijn dan weer harde discounters, die sowieso inzetten op een lage prijs. Maar het verschil tussen de supermarkten wordt almaar kleiner. "Ook Aldi en Lidl hebben vandaag merkproducten in de rekken."

Lagere prijzen, minder winst

In de strijd om marktaandeel is de prijs een belangrijke factor, weet Van Rompaey. "Je kan er heel makkelijk klanten mee lokken. Anderzijds: als één iemand prijs verlaagt, dan weet je dat de rest gaat reageren. In België valt de situatie nog mee. Colruyt is hier een grote speler. Je gaat die niet direct aanvallen met een lagere prijs omdat je weet dat er reactie komt."

Om die lageprijzenpolitiek vol te houden, oefenen supermarkten een grote druk uit op leveranciers. Maar ook hun eigen marges staan onder druk. Vorige week maakte Colruyt de halfjaarresultaten bekend. De belangrijkste conclusie: de omzet stijgt, de winst daalt.

Goedkoper in het buitenland

Wie echt de laagste prijs wil, moet volgens Van Rompaey over de grens winkelen. "In Nederland zijn de prijzen lager dan bij ons. En ook in Frankrijk is dat voor sommige producten het geval. Nederlandse supermarkten genieten lagere inkoopprijzen, omdat ze een grotere markt bedienen."