Meest recent

    Limburgse economie herleeft 3 jaar na laatste Ford-auto

    Vandaag is het precies 3 jaar geleden dat de laatste auto's bij Ford Genk van de band rolden. Sindsdien heeft de Limburgse economie zich onverwacht snel hersteld.

    Op 18 december 2014 liepen de laatste 400 wagens van de productieband in de Ford-fabriek en kwam er een einde aan een halve eeuw autogeschiedenis. Alles samen gingen er in de fabriek zelf, bij de toeleveranciers en verwante sectoren naar schatting 10.000 jobs verloren.

    Maar de economische heropleving  kwam  net op het goede moment. Samen met de maatregelen en middelen uit het SALK-plan zorgde dat voor een snel herstel van de arbeidsmarkt in Limburg. De gemiddelde werkloosheid is in Limburg net onder het Vlaamse gemiddelde gezakt, behalve in Genk en Maasmechelen.

    Op naar Nederland


    Er zijn andere jobs bijgekomen. En intussen worden ook de Ford-terreinen opgeruimd zodat zich daar nieuwe bedrijven kunnen vestigen. Van de Ford-werknemers die niet met (brug)pensioen konden, zijn er ondertussen zowat 400 aan de slag bij autofabriek Nedcar in het Nederlands-Limburgse Born.

    Hasan Düzgün van de liberale vakbond ACLVB bevestigt ook dat de hertewerkstelling vlotter verlopen is dan verwacht. Toch benadrukt hij dat veel arbeiders abnormaal lang aan de slag worden gehouden met interim-contracten waardoor ze in de onzekerheid blijven. Volgens de vakbondsafgevaardigde komt dat door het eenheidsstatuut arbeiders-bedienden waardoor de proefperiode in feite is weggevallen.