Minder verkeersdoden door meer telewerk

Als het aantal telewerkers verdubbelt, zouden er elk jaar 25 doden en zwaargewonden minder vallen. Dat berekende het Vias Institute in een nieuwe studie over de impact van telewerk op de verkeersveiligheid. Doordat telewerkers zich minder ver moeten verplaatsen, daalt het woon-werkverkeer, en dus ook het aantal verkeersslachtoffers.

Volgens de studie van Vias doet 8 procent van de Belgen aan telewerk, goed voor zo’n 360.000 mensen. Ze werken gemiddeld 1 dag per week van thuis uit of vanuit een telekantoor dichterbij huis. Mocht dat cijfer verdubbelen tot 16 procent, dat zijn ongeveer 730.000 mensen, dan zouden er elk jaar 25 doden en zwaargewonden minder vallen op onze wegen. 

Vias geeft evenwel zelf aan dat telewerk geen wondermiddel is voor de verkeersveiligheid. Vorig jaar vielen er in België nog 637 verkeersdoden, 4.103 mensen werden zwaargewond. Een verdubbeling van het aantal telewerkers zou het aantal doden met 0,6 procent, of 4 doden per jaar, doen afnemen. Er zouden ook 21 zwaargewonden (0,7 procent) minder vallen.

Nu al 2 procent minder verkeer door telewerk

De belangrijkste reden voor de daling is simpelweg dat er door telewerk minder auto’s op onze wegen rijden. Wanneer 10 mensen thuis werken, betekent dit ’s morgens en ’s avonds gemiddeld 5 wagens minder op de weg. Dat laat zich vooral voelen tijdens de spitsuren, wanneer twee derde van de auto’s op weg zijn naar de werkplaats. Nu al zorgt telewerk voor 2 procent minder woon-werkverkeer. En minder verkeer zorgt ook voor minder uitstoot en luchtvervuiling.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om van thuis uit te werken of vanuit een telekantoor. Maar het aantal telewerkers kan volgens Vias gerust nog stijgen: “33 procent van de werknemers zijn tewerkgesteld bij bedrijven die telewerk aanbieden. Het potentieel is dus zeker aanwezig.”

Enkele bedenkingen

Tegelijk maakt Vias zelf nog enkele belangrijke kanttekeningen. De voordelen van telewerk worden beperkt als iemand die normaal met het openbaar vervoer gaat de werken, de auto neemt om naar het telekantoor te rijden. Of als die tijdens het thuiswerken verplaatsingen maakt met de auto die hij anders niet doet. 

Telewerkers zijn ook sneller geneigd om zich buiten de stad te vestigen, waar ze bijvoorbeeld vaker de auto nemen om te gaan winkelen. Telewerk kan dus zeker bijdragen aan meer verkeersveiligheid en is een deel van de oplossing, maar de voordelen blijven toch eerder vrij beperkt.