Meest recent

    Bedrijfsleiders: "Koop bewust online, koop Belgisch"

    Vijf Belgische bedrijfsleiders willen iedereen tijdens de kerstperiode aansporen om online bewust Belgisch te kopen. Steeds meer mensen doen hun kerstinkopen via het internet, maar vaak doen ze dat bij buitenlandse webwinkels. "Van al die bestellingen op buitenlandse sites blijft geen of nauwelijks toegevoegde waarde in ons land", klinkt het. 

    Het opiniestuk is ondertekend door Wouter Torfs (Schoenen Torfs), Luc Van Mol (ZEB), Bart Claes (JBC), Frans Colruyt (Colruyt) en Grete Remen (Damhert). 

    Volgens de CEO's zijn slechts 4 van de top 10-webshops Belgisch en vertegenwoordigen zij 20% van de omzet van de top 10. 45 van de top 100 online verkopers in ons land hebben hier geen winkels en verkopen louter vanuit het buitenland. "Van al die bestellingen op buitenlandse sites blijft geen of nauwelijks toegevoegde waarde in ons land: geen vennootschapsbelasting, geen tewerkstelling onder goede sociale omstandigheden en geen investeringen die onze economie doen draaien", stellen de 5 CEO's.  

    Daarom doen ze een oproep om tijdens deze kerstperiode bewust cadeautjes te kopen "op Belgische sites van Belgische bedrijven, uiteraard aan een concurrentiële prijs".  "Wie bij Belgische webwinkels bestelt, draagt eigenlijk zorg voor zijn eigen buurt", zegt Wouter Torfs in Het Nieuwsblad. "Je creëert tewerkstelling in België en het is nog ecologisch ook. Want de pakjes moeten niet uit Duitsland of Nederland komen." 

    Daarnaast vragen de CEO's de Belgische bedrijven ook om "wat chauvinistischer en trotser te zijn op hun webshop en erover te communiceren naar hun klanten".