Meest recent

    Torfs overweegt om geen schoenen meer te verkopen via bol.com

    Schoenen en andere producten van de Belgische schoenenketen Torfs kun je ook kopen op bol.com. Keuze zat zelfs: er staan 16.373 producten van Torfs op de Nederlandse koopsite. Maar aan dat verhaal komt mogelijk eerstdaags een einde, zegt Wouter Torfs in “De Afspraak”: "We overwegen om onze samenwerking met bol.com te beëindigen, want we maken alleen maar verlies met alles wat we daar verkopen.“ 

    Torfs deed zijn uitspraak op de dag dat hij een open brief aan de Belgische consument publiceerde, waarin hij een oproep deed om “eens na te denken” over het online aankoopgedrag.

    Torfs benadrukte in “De Afspraak” nog eens dat hij de Belgen niet wil aanzetten om vooral niet op buitenlandse websites te kopen. “Ik heb alleen gevraagd dat ze eens zouden nadenken over waar ze kopen. Niet elke .be-site leidt naar een Belgische verkoper. Dat zijn vaak buitenlandse sites, die hier geen vennootschapsbelasting betalen en geen mensen tewerkstellen. Daar kun je als consument toch even bij stilstaan. Mogelijk gaat het om de job van je buurman die in het geding is.”

    Marketingexpert Gino Van Ossel (Vlerick Business School) vreest dat Torfs de consument verkeerd inschat: “Mensen weten wel waar ze kopen, maar ze vinden het niet belangrijk. De consument kijkt alleen naar de prijs en de kwaliteit. Wouter Torfs denkt dat de Belgen Belgisch zullen kopen als ze hun verstand gebruiken. Maar dat doen ze niet. Mensen zijn gewoontedieren. Ze kopen bij één website – CoolBlue bijvoorbeeld voor electronica en Zalando voor schoenen – en daarnaast gaan ze naar de fysieke winkels van Torfs en anderen. Dat is niet typisch voor de Belgische consument. Het is een internationaal fenomeen.”

    Wouter Torfs geeft toe dat de Belgische winkeliers de e-commercetrein gemist hebben, “De consument weet niet dat wij ook een website hebben”, maar ziet toch nog mogelijkheden: “Er zou een Belgische bol.com kunnen komen, die zich onderscheidt door een beter assortiment, betere service, betere retour in de fysieke winkels, betere sociale omstandigheden…”

    Gino Van Ossel vindt zo’n Belgische bol.com een goed idee, maar heeft twijfels bij de levensvatbaarheid: “Onze winkeliers gaan zich meteen vragen stellen bij de commissie die ze aan dat platform moeten betalen, en die in hun winst snijdt.”