De Croo wil "werkbaar kader" voor Uber, volgens Uber zelf is er niets aan de hand

Minister van Telecom en Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD) wil op zoek gaan naar een "nieuw en werkbaar kader" waarbinnen Uber in Europa kan werken. "We kunnen niet teruggrijpen naar wettelijke kaders uit het verleden", zegt De Croo. Volgens Uber zelf heeft de uitspraak van het Europees Hof van Justitie geen verstrekkende gevolgen.

Een woordvoerder van Uber zegt in een communiqué dat Uber in de meeste Europese lidstaten al werkt onder de transportwetgeving en dat daar dus niets zal veranderen. "Maar miljoenen Europeanen worden nog altijd verhinderd onze app te gebruiken. We gaan de dialoog met lokale overheden in Europa dus verderzetten", zo stelt de tekst.

ACV Transcom, de transportafdeling van de christelijke vakbond ACV, geeft een verregaande interpretatie aan het arrest van het Hof van Justitie. "Door deze uitspraak zal Uber honderdduizenden chauffeurs een arbeidscontract moeten aanbieden."

De Croo wil wetgeving moderniseren

Volgens minister De Croo is het "normaal" dat nieuwe activiteiten zoals 'ride sharing' botst met huidige wetgeving, "die nog uit een vorig tijdperk stamt". "De uitdaging is op zoek te gaan naar een nieuw en werkbaar kader", vindt De Croo.

Concreet ziet de Open VLD-minister op termijn een evolutie naar andere mobiliteitsoplossingen, "waarbij het onderscheid tussen een digitaal platform en een transportbedrijf geen zin meer heeft. Technologie en transport zullen in de toekomst meer en meer moeten aanpassen. De technologische revolutie laat zich niet langer afremmen door wettelijke kaders uit het verleden".

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) laat weten dat "zijn diensten onderzoeken momenteel welke arbeidswetgeving van toepassing is."

Pascal Smet wil dezelfde basisregels voor alle taxidiensten

Brussels minister van mobiliteit Pascal Smet  (SP.A) reageert tevreden op de uitspraak.  Hij vindt het terecht dat Uber als een taxibedrijf wordt beschouwd. Smet wil alvast alle taxibedrijven in Brussel dezelfde basisregels opleggen.  Hij wil een transparante regeling  waarbij de overheid ook de  data krijgt van die vervoersmaatschappijen om controle te kunnen uitvoeren.   "Een klant moet op voorhand weten wat de prijs  zal zijn en of hij een goede service krijgt. en de chauffeur mag niet worden uitgebuit", zegt Smet.  Alle taxichauffeurs in Brussel krijgen in de toekomst een persoonlijke licentie.  Ze moeten zich houden aan minimum- en maximumtarieven, en in veilige, verzekerde wagens rijden. En ze moeten hun ritten ook registreren.