Meest recent

    BELGA/LALMAND

    Vrachtwagenchauffeurs mogen wekelijkse rusttijd van 45 uur niet in cabine nemen

    Vrachtwagenchauffeurs mogen hun normale wekelijkse rusttijd niet in hun voertuig doorbrengen. Dat stelt het Europees Hof van Justitie in een arrest.  Dat bevestigt een regel die al langer in België geldt. 

     Een Europese verordening over rij- en rusttijden in de transportsector verplicht vrachtwagenchauffeurs om een normale wekelijkse rusttijd van 45 uur op te nemen,  bovenop de normale dagelijkse rust van minstens 11 uur. Ons land bepaalde al in een koninklijk besluit van 2014 dat dat niet aan boord van hun voertuig mag gebeuren. Als transportbedrijven dat toch toelaten,  riskeren ze een boete van 1.800 euro .  

    Het transportbedrijf Vaditrans uit Temse had daartegen klacht ingediend bij de Raad van State. Volgens het bedrijf was het Belgische KB  niet wettelijk, omdat de Europese regels niet verbieden dat chauffeurs de wekelijkse rusttijd in de cabine opnemen.  

    De Raad van State vroeg het Europees Hof om verduidelijking en dat Hof oordeelt nu  bij arrest dat de Europese regels het niet mogelijk maken om de normale wekelijkse rusttijd aan boord van de vrachtwagen op te nemen.  "Een vrachtwagencabine blijkt geen geschikte plaats te zijn voor langere rustperioden dan de dagelijkse rusttijden en de verkorte wekelijkse rusttijden", stelt het Hof in zijn arrest. "Het hoofddoel van de verordening bestaat erin de arbeidsomstandigheden van werknemers in de wegvervoerssector en de verkeersveiligheid in het algemeen te verbeteren."  

    .Onder bepaalde voorwaarden kan de wekelijkse rusttijd wel ingekort worden van 45 naar 24 uur. Die kan eventueel wel in de cabine worden opgenomen , maar wel onder voorwaarden. 

    Transportbond ACV-Transcom is tevreden met het arrest.  De vakbond vraagt nu strengere controles en een krachtdadiger optreden, "zonder onderscheid tussen Belgische bedrijven en buitenlandse ondernemingen die aan de basis liggen van sociale dumping".

    Staatssecretaris voor bestrijding van sociale fraude Philippe De Backer (Open Vld)  benadrukt dat de maatregel helpt in de strijd tegen de sociale fraude in de sector. "Dit laat zien dat België een koploper is",  zegt  De Backer. Vanuit Europa wordt nieuwe wetgeving klaargestoomd - het zogenaamde mobility package - waarin het principe wordt opgenomen dat chauffeurs hun lange rusttijden niet in de cabine mogen opnemen. "Wat wij al langer doen wordt de facto Europese wetgeving", aldus nog De Backer.