De volgende smartphone staat op uw neus: is dat de nieuwe digitale revolutie?

Staan we echt aan de vooravond van een nieuwe digitale revolutie?Gisteren veranderde een bedrijf genaamd Magic Leap z'n website, verscheen daar een preview van een augmentedreality-bril en stond de hele technologie-sector in rep en roer. Waarom? Strateeg Frederik De Bosschere zoekt het uit.

labels
Opinie
Aansturen van de 'opinie' teaser o.a. op de home pagina en 'opinie' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'opinie' overzichtspagina

Magic Leap is een van de meest geheimzinnige bedrijven ter wereld. Ze hebben bijna 2 miljard aan investeringen bijeen gesprokkeld, maar hebben — behalve enkele getrukeerde filmpjes — alleen nog maar stilte naar buiten gebracht. 2 miljard voor wat trucage? Dat moet wel het teken zijn van een zeepbel die bijna barst.

Nee, de race om uw ogen is echt geopend. Microsoft, Google, Apple, Facebook,... Allemaal investeren ze tonnen in research en overnames binnen augmented reality (AR).

Samen met Magic Leap delen ze een héél ambitieuze toekomstvisie: een waar we overal virtuele schermen kunnen toveren, waarbij je niet gamet in levels maar in livings, en waar allerhande informatie of figuren zomaar verschijnen. Zonder dat we onze ogen moeten afwenden van de echte wereld. The next big screen is no screen.

Na de PC, het internet en smartphones, wordt augmented reality als het 'Fourth Platform in computing’ beschouwd. 

Het is een visie die even ambitieus als iedereen een eigen computer geven, een soort inter-net vormen tussen die computers, en die geconnecteerde computers vervolgens zo klein maken dat ze in je broekzak passen.

Inderdaad: na de PC, het internet en smartphones, wordt augmented reality als het 'Fourth Platform in computing’ beschouwd. En vanop dat platform vertrekt een trein die geen van de giganten wil missen.

De inzet is dan ook zeer groot: "They aren’t here yet, but when they arrive, they’re going to be the great transformational technologies of the next 50 years”, klonk het bij Facebook nog in het voorjaar.

Gisteren kondigde Magic Leap dus een eerste versie (‘developer-kit’) aan, met de woorden: “Welcome to Day One.” Staan we echt aan de vooravond van een nieuwe digitale revolutie?

Er zijn best nog wat obstakels. De technologie is indrukwekkend, maar staat zeker nog niet op punt. En vooral: AR-brillen zijn zeer onhandig. Je loopt bijna letterlijk rond met een diaprojector op je neus en een computer aan je riem.

Maar vergis je niet: wat we vandaag zien zijn prototypes, en die hardware zal razendsnel veranderen en verbeteren.

Het ‘iPhone-moment’ moet nog plaatsvinden. Smartphones waren vroeger bakstenen met een stylus en evenveel pixels als er nu in 1 app-icoon zitten. Nu kan de gemiddelde smartphone trucjes waarvan ze zelfs in Star Trek droomden.

Ook is het nog zoeken naar bestaansrecht voor die brillen. Vandaag al worden Google Glass Explorer & Microsoft HoloLens gebruikt in professionele context: ze bezorgen monteurs en orderpickers instructies zonder extra scherm, of laten architecten toe om hun ontwerpen tot leven te laten komen.

Een belangrijk verschil met de smartphone-revolutie: die begon bij ‘gewone' gebruikers, en waaide pas dan over naar de bedrijfswereld. Hier zal de industrie aan de kar trekken.

Toch is de verwachting dat ook wij met die brillen zullen rondlopen. Misschien niet de hele tijd, in het begin zeker nog wat onwennig, en wellicht ook getrakteerd op hoongelach van wie er nog niet in gelooft.

Maar: 10 jaar geleden waren er nog geen smartphones in het straatbeeld, en nu loopt ongeveer 75% van de mensen op straat met het hoofd naar beneden, gefixeerd op het scherm.

Vóór de walkman was muziek iets voor binnen. En ooit was telefoneren in gezelschap compleet not done. Om maar te zeggen: zo’n nieuwe dingen zijn vreemd in het begin, maar als ze echt hun nut bewijzen, dan worden ze het nieuwe normaal. En je kan er geld op inzetten dat de tech-giganten daar ook op wedden.

---

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.