Meest recent

    5 tips voor een gezondere darmflora

    De bacteriën in en op ons lichaam zijn belangrijk voor onze gezondheid, maar wat kan je zélf doen om die bacteriën te verzorgen? We zetten de vijf belangrijkste tips even op een rij.

    1. Gebruik antibiotica alleen wanneer het écht nodig is. Vooral breedspectrum-antibiotica hebben een vernietigende impact op de darmflora. Het kan een jaar of langer duren voor die helemaal hersteld is. Dus: geen antibiotica voor een griepje of voor een banale verkoudheid.
    2. Eet veel vezels. Mensen kunnen zelf geen vezels verteren, maar de bacteriën in onze darmen gebruiken vezels als bron van energie. Daarom dragen vezels bij tot een gezonde darmflora. Vezelrijke voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld avocado’s, asperges en broccoli, maar ook bessen en noten bevatten veel vezels. Je kan zelf je dagelijkse vezelinname meten met een gratis app als FatSecret. Boven de dertig gram per dag zit je goed.
    3. Durf een beetje vuiler zijn. Overmatige hygiëne is volstrekt nutteloos. Bij kleine kinderen is een beetje vuil zelfs goed voor de ontwikkeling van hun immuunsysteem. Panikeer dus niet als je kind in de tuin wat aarde of gras in de mond steekt. Waarschijnlijk is dat alleen maar goed voor zijn of haar gezondheid. Na een toiletbezoek kan je wel beter je handen wassen. In publieke toiletten zal je zeker geen “goede” bacteriën tegenkomen.
    4. Vergeet niet dat je ook bacteriën hebt op je huid. Onze miljarden huidbacteriën zijn er niet zomaar. Ze beschermen onze tegen virussen, schimmels en "slechte" bacteriën. Daarom koop je beter een douchegel zonder agressieve bewaarmiddelen en zonder “schuimmiddelen”. Of probeer van wat minder vaak te douchen.
    5. Let op met de bacterie-hype. Vooral op het internet verschijnen vaak berichten over bacteriën die sterk overdreven zijn. Dagelijks worden fascinerende ontdekkingen gedaan over onze bacteriën,  maar het onderzoek staat nog in zijn kinderschoenen. Neem dus alles met een flinke korrel zout, zeker als iets te mooi lijkt om waar te zijn.