Meest recent

    Hoe overleef ik de feestdagen zonder indigestie?

    Eindejaar, traditioneel een periode van uitgebreid eten en drinken. Feestelijke hapjes op kerstavond, een meergangendiner met kerstdag, tussendoor nog een kerstlunch op het werk en een receptie in je sportclub, gourmet met vrienden op oudejaar en taart bij de bomma op Nieuwjaar. We polsten bij twee voedingsdeskundigen naar hun tips om de feestdagen te overleven zonder indigestie en/of kater.

    Met een indigestie in de zetel hangen, het kan al eens gebeuren tijdens de feestdagen. Dat overvolle, opgeblazen en oververzadigde gevoel in je maag Hoogst onaangenaam, om nog maar te zwijgen van het schuldgevoel dat er soms aan te pas komt. Of de extra kilootjes. Nu ja, doorgaans kan een gezond lichaam de eindejaarsbacchanalen wel aan. Al bevat het principe "overdaad schaadt" een grond van waarheid.

    "Op lange termijn riskeer je geen gezondheidsverlies. Er zijn geen langdurige metabole veranderingen en je ontwikkelt bijvoorbeeld niet plots diabetes type 2 door in deze twee weken veel en/of ongezond(er) te eten", zegt Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZ in Antwerpen. "Natuurlijk, we hebben net de Sint gehad, nu is het Kerstmis en Nieuwjaar, dan zijn we al bijna Valentijn en voor je het weet is het Pasen. Dat zijn veel gelegenheden. Jezelf overeten is nooit goed. Er moet altijd een balans zijn: wat eet je, wat verbruik je."

    Of zoals Tanja Callewaert, diëtiste bij het Dieethuis, het met een boutade verwoordt: "Het is niet enkel wat je eet tussen Kerstmis en Nieuwjaar, maar ook wat je eet tussen Nieuwjaar en Kerstmis." Welk advies zij haar cliënten meegeeft voor de feestdagen, is persoonsgebonden, maar algemeen geldt: "Je mag genieten. Zeg niet tegen álles nee, dat kan je toch niet volhouden."

    Welke concrete suggesties hebben de experts in huis? We zetten ze even op een rijtje.

    Voor, tijdens en na het tafelen

    • Ga nooit, maar dan ook nooit met honger naar een feest
      Een advies dat met stip op één staat. "De meeste mensen slaan hun ontbijt en/of lunch over omdat ze "straks op dat feest toch al veel moeten eten". Ze denken dat zo te compenseren. Slecht idee", zegt Tanja Callewaert. "Je gaat integendeel net méér eten dan je anders zou doen. Je stort je op wat er op tafel staat, eet ook veel grotere porties, en niet eens altijd met smaak. Dus: neem een voedzaam ontbijt en eet 's middags wat soep, yoghurt of fruit." "Maaltijden overslaan betekent dat je veel sneller foute keuzes zal maken", zegt ook Michaël Sels.
    • Bewegen bewegen bewegen!
      Wind, regen, sneeuw, koud, snel donker... Herfst- en winterweer nodigt de meeste mensen niet meteen uit tot bewegen. "Ik geef mijn cliënten soms stappentellers mee. Betreurenswaardig hoeveel mensen in deze periode amper 2.000 tot 3.000 stappen per dag halen, in plaats van 10.000", zegt Callewaert. "Veel mensen hebben vakantie, hebben tijd. Duffel je in, maak tijd voor een gezellige winterwandeling." "Sporten en actief zijn, wacht daar niet mee tot na de feesten, als een goed voornemen", adviseert Sels. "Doe het al voor en tijdens de feestdagen."
    • Kies de momenten waarvan je wil genieten
      Een kerstdiner bij je ouders, de volgende dag een receptie op het werk? Kies vooraf waar je wil genieten, en geniet er dan ook bewust van, zegt Callewaert. En zeg dan vaker nee tussendoor. "De wereld stopt niet met draaien als je op dat kerstfeest iets minder gezond eet. Maar spreek dan met jezelf af dat je je op de receptie beperkt tot één glaasje cava en één hapje."

      (lees verder onder de foto)
    © Design Pics

    Aan tafel, als gast en als gastheer

    • Alcohol
      De alcohol vloeit rijkelijk tijdens de feestdagen. Een aandachtspunt, en niet alleen omdat drinken en rijden niet samengaan: alcohol bevat ook veel meer calorieën dan je denkt. "Wissel af", zegt Sels. "Als gast of als gastheer, er zijn veel lekkere alternatieven die verder gaan dan plat water, bruis water, frisdrank. Mocktails (alcoholvrije cocktails), daar vind je veel receptjes van. Ook van gearomatiseerd water, met vers of diepvriesfruit. Tegenwoordig heb je binnen het kader van food pairing zelfs toffe ideeën voor thee of theecocktails. Mogelijkheden genoeg."
    • Porties
      "Vooral oudere generaties huldigen nog wel eens het principe dat hun gasten niet met honger van tafel mogen, dus koken ze heel veel en blijven ze maar op- en bij scheppen", zegt Callewaert. "Terwijl iedereen er baat bij heeft om rekening te houden met porties, ook wie geen vermageringsdieet volgt." "Als je weet dat je een meergangenmenu voor de boeg hebt, is het niet aangewezen om elke gang heel groot te maken of veel op te scheppen", zegt ook Sels.
    • Gezonde alternatieven
      Traditioneel is het dezer dagen veel vlees, veel saus, veel gefrituurd. Je hoeft als gastheer niet je hele menu "ultraslank" te maken, zegt Callewaert. "Zorg wel ook voor lichtere alternatieven, heel gemakkelijk. Kies mager vlees, serveer véél groenten die je gasten al dan niet kunnen grillen... Zet bij het aperitief ook rauwe groentjes op tafel, bij het dessertenbuffet fruit. Je zal zien dat veel mensen dat op prijs stellen." "Oesters of carpaccio. Heel feestelijk, tegelijk ook vet- en calorie-arm. Of een kreeftenbisque in plaats van een roomsoep", vult Sels aan.
    • Compromissen
      Wie uitgenodigd wordt bij mensen thuis of op restaurant, heeft veel keuzes zelf in de hand, al heb je nooit alles onder controle. En dan nog kan je verantwoord kiezen. "Het hoofdgerecht, wat dikwijls calorierijk is, zal moeilijker zijn om te skippen dan bijvoorbeeld de bladerdeeghapjes bij het aperitief of het traditionele broodje met boter", zegt Sels. "Hou maat, weet dat je je niet meteen al te buiten moet gaan aan minivideetjes en allerlei gefrituurde dingen."
    • Doggy bags
      "Geef als gastheer of -vrouw de overschot van het diner mee aan de gasten, dat je er niet zelf nog drie dagen lang van moet eten", tipt Sels nog.

      (lees verder onder de foto)
    CHASSENET / BSIP

    Medicijnen nodig? "Dan heb je foute keuzes gemaakt"

    Toch overdaad en last van je overvolle maag? Veel mensen grijpen snel naar hun medicijnkastje om hun klachten te verlichten. "Er bestaat medicatie, maar laat dat geen excuus zijn om je dan maar te goed te doen aan vet en alcohol", zegt Sels. "Als je die dingen nodig hebt, ben je niet goed bezig geweest en heb je foute keuzes gemaakt."

    Probeer in eerste instantie te voorkomen dat een indigestie je parten speelt. "Eet gezond, kies tussendoor voor water, beweeg. Meteen ook de dingen die je van je klachten af kunnen helpen." Een detox-kuur, zoals veel mensen die tijdens en vlak na de feestdagen inlassen, met sapjes allerlei? Daar gelooft Sels niet zo in. "Er zijn geen bewijzen dat dat effect heeft."

    En welke tips leven onze experts zelf na tijdens de feestdagen?

    Tanja Callewaert weet het wel: "Ik ga nooit met honger naar een feestje. Ik let erop dat ik snelle suikers tussendoor mijd en kies in de plaats voor veel vezels, water, en trage suikers."

    Michaël Sels kiest voor bewegen. "Als ik weet dat ik naar een feest moet, ga ik in de namiddag al eens joggen. Of ik maak een wandeling. In de frisse buitenlucht vertoeven, daar recupereer ik van."