Meest recent

    lev dolgachov

    Recordopbrengst voor de Warmste Week, maar zijn Belgen gulle gevers? 

    Ondanks de recordopbrengst voor de Warmste Week geven wij, Belgen, nog altijd minder geld uit aan goede doelen in vergelijking met veel van onze buurlanden. Maar we zijn op de goeie weg, al is de weg nog lang. 

    De Warmste Week heeft alweer een recordopbrengst opgeleverd:  ruim 10,8 miljoen euro. Dat is maar liefst 3 miljoen meer dan vorig jaar. We doen het ook opvallend beter dan Serious Request in Nederland. Daar werd de afgelopen week 5 miljoen euro ingezameld. Dat is fors minder dan vorig jaar, toen mede dankzij de nagellakactie van  het inmiddels overleden jongetje Tijn 9,25 miljoen werd opgehaald.

    Dat de Belgen steeds meer geld aan goede doelen geven, is een trend die zich de laatste jaren laat zien. Die tendens tekende zich eerder dit jaar af, in de vrijgevigheidsbarometer van de Koning Boudewijnstichting en de denktank Itinera.

    Daaruit bleek dat meer dan de helft van de ondervraagden in 2016 iets aan het goede doel heeft gegeven. 80 procent vond dat het bijdraagt tot een betere wereld. "De bereidheid van de Belg om goede doelen te steunen, is sinds 2011 nooit zo groot geweest als nu", besloot de Koning Boudewijnstichting.

    Duolegaat

    Dat de Belg vaker in zijn buidel tast, is niet altijd een zaak van pure menslievendheid. Zo komen goede doelen steeds vaker voor in testamenten en dat heeft vaak ook een fiscale reden.

    Het is namelijk interessanter om een ver familielid of een vriend een deel van de erfenis te schenken via een goed doel. De overledene schenkt dan de hele erfenis aan een goed doel en het goede doel stort een bepaald bedrag door. Zo worden de hoge erfbelastingschalen ontweken. Een duolegaat heet zoiets.

    Al ziet de federatie van het Belgische notariaat toch ook altruïstischere motieven. "De reflex om aan een goed doel te denken, is er veel meer dan vroeger", zegt woordvoerder Bert Van Opstal.  "Vroeger was het de uitzondering, nu is het meer de regel."

    Geen gulle gevers

    De opbrengsten van De Warmste Week staan op een ongezien hoog niveau, mensen nemen goede doelen vaker op in hun testament en het aantal stichtingen dat zich inzet voor goeie doelen zit al jaren in de lift, maar toch zijn we er nog niet.

    Het is heel moeilijk om de uitgaven voor goede doelen in verschillende landen te vergelijken, maar er zijn voldoende indicatoren, trends en cijfers die erop wijzen dat Belgen nog altijd geen gulle gevers zijn.

    Het Europese Researchnetwerk voor Liefdadigheid legde in 2013 alle mogelijke cijfers over liefdadigheid in de Europese Unie samen. Toegegeven, de laatste (betere) jaren zitten daarin voor België nog niet verrekend, maar toch zijn die cijfers veelzeggend.

    Daarin is te zien dat België op dat moment mijlenver achterligt op buurlanden Duitsland en Nederland (rekening houdend met het aantal inwoners uiteraard). Het is onmogelijk dat ons land die kloof ondertussen gedicht heeft.

    Waarom?

    Hoe kan dat? Waarom geven Belgen systematisch minder aan goeie doelen dan Duitsers of Nederlanders. Zijn de Nederlanders dan niet de gierigaards? We vroegen het aan Evert van Wijk, een Nederlander die al jaren in Vlaanderen werkt en verschillende boeken schreef over de cultuurverschillen tussen Belgen en Nederlanders.

    "Nederlanders zijn de gulste gevers", legt van Wijk uit. Hij wijt het aan de Calvinistische beleving van onze noorderburen. "Nederlanders zijn zuinig, maar als een medemens geholpen moet worden, staan we klaar."

    Belgen vertrouwen de overheid niet

    Evert van Wijk

    Van Wijck wil ook nog een hardnekkige mythe de wereld uit helpen: "Nederlanders zijn niet gierig, ze zijn kostenbewust. Ik heb nog een communicatiebureau gehad met twee Vlaamse partners. Toen er een nieuwjaarsdrink werd georganiseerd, wilden mijn Vlaamse collega's de beste champagne bovenhalen.  Dan zei ik: "Moet dat wel, is een cavaatje niet goed genoeg?""

    Maar zijn de Belgen dan de échte gierigaards? "Belgen vertrouwen de overheid niet. Ze zijn 400 jaar lang overheerst door een overheid die veel beloofde, maar weinig gaf. Je kon beter voor jezelf zorgen. Als je voortdurend door de overheid genaaid wordt, ga je wel twee keer nadenken voor je geld weggeeft. Misschien heb je het morgen wel zelf nodig", besluit Van Wijk.

    Glazen huis

    Honderden jaren geschiedenis schud je natuurlijk niet zomaar van je af. Het lijkt erop dat belangeloos geld wegschenken niet in onze aard ligt. Er is gelukkig beterschap in zicht. We geven steeds vaker en steeds meer, geruggensteund door een economische heropleving.

    Dat de Warmste Week van Studio Brussel meer succes heeft dan het glazen huis van NPO 3FM in in Nederland, werd de afgelopen week ook verklaard door Studio Brussel-nethoofd Jan Van Biesen. 

    Studio Brussel haalde jaren geleden de mosterd bij de Nederlandse collega's om ook een actie met een glazen huis te organiseren. "Daar zijn we 3FM dankbaar voor, maar het verbaast me wel dat zij al 15 jaar hetzelfde doen", verklaarde Jan Van Biesen aan de Nederlands omroep NOS.

    "Elk jaar is een beetje inwisselbaar, en je moet toch gaan innoveren." Vanuit dat oogpunt heeft Studio Brussel het 5 jaar geleden over een andere boeg gegooid en de formule van het glazen huis met één goed doel ingewisseld voor de succesformule waarbij mensen kunnen kiezen uit honderden goede doelen. 

    Geef

    Gaf u nog niks voor De Warmste Week? Niet erg, er is toch geen betere dag om te geven dan Kerstdag, want u kan nog donaties doen. Kies vandaag nog een goed doel uit. Kankeronderzoek, zieke kinderen, blinden of minderbedeelden, laat uw historische, Belgische achterdocht achterwege, schrijf over en maak écht een verschil...

    En weet dat giften vanaf 40 euro fiscaal aftrekbaar zijn voor 45 procent van het gestorte bedrag. Vergeet uw attest dus niet.