Meest recent

    Emilio Morenatti

    255 migranten en vluchtelingen gered op Middellandse Zee

    Op de Middellandse Zee is de redding aan de gang van 255 migranten en vluchtelingen.  Er zijn drie verschillende reddingsoperaties. Twee andere bootjes hebben een noodsignaal verstuurd, maar zijn nog niet teruggevonden. Ondanks het slechte weer zijn dus heel wat bootjes vertrokken.

    De drie reddingsoperaties zijn sinds vanochtend vroeg aan de gang. Eén bootje had 134 mensen aan boord, onder wie 36 minderjarigen, daar zijn ook zeven kleine kinderen zijn bij. Op twee andere bootjes zitten samen 121 mensen. Maar er zijn dus ook nog noodsignalen opgevangen van twee andere bootjes. Het is niet duidelijk hoeveel mensen daar op zitten. Die bootjes zijn nog vermist.

    Sinds juli van dit jaar is het aantal mensen dat de Middellandse Zee nog oversteekt vanuit Libië naar Italië fors gedaald. Italië heeft akkoorden gesloten met één van de drie Libische regeringen, degene die door de internationale gemeenschap erkend wordt, en die de hoofdstad Tripoli en omgeving onder controle heeft. Vanuit het kustgebied ten westen van Tripoli vertrekken ook de meeste bootjes met migranten en vluchtelingen. 

    Zakenmodel aangepast

    Er zijn aanwijzingen dat de smokkelbendes nu betaald worden om migranten tegen te houden, en dat dat een grote invloed heeft gehad op de migratiecijfers. Hoe dan ook is het leven voor migranten en vluchtelingen in Libië erg gevaarlijk. Ze worden vaak opgepakt en opgesloten, ze worden gefolterd, verkracht, uitgebuit en ook als slaven verkocht. 

    Beelden van een slavenmarkt waar migranten per opbod geveild worden, leidden tot een akkoord tussen de EU en enkele Afrikaanse landen. Via humanitaire vluchten worden vluchtelingen die in aanmerking komen voor asiel, nu weggehaald uit Libië. De Internationale Organisatie voor de Migratie - het migratieagentschap van de Verenigde Naties - organiseert ook al langer terugkeervluchten voor migranten die in Libië vastzitten, en die terug naar huis willen. 

    Al die factoren maken dat de smokkelaars hun zakenmodel hebben moeten herzien. Uit de verhalen van migranten die toch Italië bereiken, blijkt dat de prijzen gekelderd zijn. Voor enkele honderden euro's wordt de oversteek naar Europa aangeboden. In de winter zijn de prijzen sowieso lager, doordat de weersomstandigheden slechter zijn, en er dus meer risico is. Tegelijk worden nog meer mensen op rubberboten gepropt dan vroeger al het geval was. De oversteek is dus alweer gevaarlijker geworden.